“`html
پیشگامان صنعت خودرو همواره در پی خلق نوآوریهای شگفتانگیز بودهاند. در این میان، خودرویی به نام استات اسکاراب، به عنوان اولین مینی ون جهان، داستانی جذاب و کمنظیر را به تصویر میکشد. اغلب تصور ما از مینی ونها، خودروهایی خانوادگی و فاقد هیجان است؛ اما اسکاراب، این کلیشه را به چالش میکشد. این خودرو، محصولی از ذهن خلاق ویلیام بوشنل استات، طراح و مهندسی است که در حوزههای مختلفی چون هواپیما و خودرو فعالیت داشته است.
استات، با وجود چالشهای زندگی، همچون مشکل بینایی، علاقهای وافر به دنیای وسایل نقلیه موتوری داشت. پس از تجربه طراحی یک نمونه اولیه دوچرخه موتوری و کار در شرکت مشهور پاکارد، وی شرکت استات موتور کار را تاسیس کرد. اگرچه در عرصه خودروسازی به اندازه صنعت هواپیما موفق نبود، اما میراثی شگفت انگیز از خود به جای گذاشت.
اما راز الهامبخشی طراحی این مینی ون بینظیر چه بود؟ پاسخ در خودروی دایمکسن نهفته است؛ خودرویی با طراحی منحصر به فرد از بوکمینستر فولر، مخترع آمریکایی. دایمکسن، با ساختاری سبک و آیرودینامیک، نمونهای از بهینهسازی و کارآمدی بود و استفاده از سه چرخ، نمادی از نوآوری در طراحی آن محسوب میشد. استات، با الهام از دایمکسن، استات اسکاراب را با خطوط نرم و بدنهای تخممرغی شکل طراحی کرد که پیشبینی کنندهی طراحیهای مینی ونهای امروزی است.
استات اسکاراب، با پیشرانهی ۸ سیلندر فورد در قسمت عقب، وزن سبکی کمتر از ۱۳۶۰ کیلوگرم داشت. استفاده از مواد سبکوزن، همچون فایبرگلاس و آلومینیوم، در سبکسازی این خودرو نقش مهمی داشت. طراحی بدنهی این خودرو، که توسط جان تجاردا (طراح لینکلن زفیر) انجام شد، از صنعت هوانوردی الهام گرفته شده بود. این مینی ون با قدرت ۸۵ اسب بخار، شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، برای زمان خود شگفتانگیز بود.
کابین اسکاراب نیز به همان اندازه بدنهی آن، نوآورانه بود. طراحی داخلی با صندلیهای قابل تنظیم، میز جداشدنی و استفاده از متریال باکیفیت همچون چوب و چرم، تجربهای لوکس و انعطافپذیر را ارائه میداد. اما هزینه بالای تولید (معادل ۱۰۰ هزار دلار امروزی) و طراحی بسیار پیشرفته، باعث شد که این خودرو به مرحله تولید انبوه نرسد و تنها ۹ دستگاه از آن ساخته شود.
یکی از این خودروهای منحصر به فرد، در موزهی تاریخی دیترویت نگهداری میشود و یادآور خلاقیت و نوآوری بینظیر ویلیام بوشنل استات و اولین مینی ون جهان است.
“`