آزادسازی ۶ میلیارد دلار در تفاهم دوحه و تهران

## سفر رئیس جمهور ایران به قطر: گامی به سوی دیپلماسی و همکاری در منطقه

سفر دو روزه رئیس جمهور ایران به قطر با هدف شرکت در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا در دوحه، بار دیگر نوید بخش دوره جدیدی از تعاملات و همکاری های سیاسی و اقتصادی میان ایران و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به نظر می رسد.

این سفر در شرایطی انجام شد که تنش ها در منطقه خلیج فارس در سال های اخیر به اوج خود رسیده بود و کشورهای منطقه درگیر اختلافات و تنش های سیاسی و امنیتی بودند.

اما سفر رئیس جمهور ایران به قطر، گام مهمی در جهت آرام سازی تنش ها و تقویت همکاری ها میان کشورهای منطقه بود.

یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر، نشست تاریخی وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از دهه ها تنش بود. این نشست که در آن وزرای خارجه ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس حضور داشتند، فرصتی برای گفتگو و تبادل نظر درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و تاکید بر همگرایی و همکاری کشورهای منطقه در زمینه های مختلف بود.

همچنین در این سفر، رئیس جمهور ایران و امیر قطر به تفاهمات مهمی درخصوص استفاده از دارایی های مسدود شده ایران در بانک های قطری رسیدند. این موضوع می تواند به گشایش در روابط اقتصادی میان دو کشور و توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی منجر شود.

رئیس جمهور ایران در دیدار با امیر قطر، از روابط ممتاز و رو به رشد دو کشور و طرح احداث تونل ارتباطی میان ایران و قطر که در فاز مطالعاتی است، ابراز رضایت کرد. وی همچنین بر اهمیت نقش قطر در اتحادیه کشورهای اسلامی و ایجاد زمینه های مناسب برای تبادل ظرفیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی میان ایران و قطر تاکید کرد.

در ادامه این سفر، رئیس جمهور ایران در نوزدهمین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا شرکت و سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود بر لزوم اتحاد و ایجاد شبکه ای گسترده از همکاری های سازنده برای حصول منافع جمعی تاکید کرد و با اشاره به جایگاه آسیا در شبکه تجارت جهانی، بر ضرورت توسعه همکاری های چند جانبه موثر برای تعمیق همکاری های شراکت محور در این پهنه تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین پیشنهاد تشکیل “کمیته ای ویژه در بستر مجمع آسیایی” با حضور برخی از اعضای منتخب برای رسیدگی به وضعیت مجروحان جنگی و ارسال اقلام بشر دوستانه و کمک های پزشکی و دارویی به سرزمین های تحت محاصره یا آسیب دیده از جنگ را مطرح کرد.

سفر دو روزه رئیس جمهور ایران به قطر، گامی مهم در جهت تقویت روابط و توسعه همکاری های منطقه ای بود که نوید بخش دوره جدیدی از تعاملات و همکاری ها میان ایران و کشورهای منطقه است.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *