احیای سواپ گاز ترکمنستان به شرط توافق با آذربایجان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، «مجید چگنی»، در یک مراسم امضای توافق‌نامه‌های همکاری مشترک در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت گاز اطلاعات جالبی را ارائه کرد. او اعلام کرد که با پیگیری‌های وزارت نفت، ناترازی گاز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و تمام تلاش این وزارتخانه به سمت بهینه‌سازی است.

توقف موقت سواپ گاز و امکان احیا با توافق

در مورد توقف موقت سواپ گاز ترکمنستان، معاون وزیر نفت اظهار داشت که توافقی که بین ترکمنستان و آذربایجان وجود داشت ادامه پیدا نکرد و گاز به طور موقت قطع شده است. اما اکنون دو کشور در حال مذاکره هستند و احتمالاً سواپ گاز مجدداً برقرار خواهد شد.

احیای سواپ گاز با توافق ترکمنستان و آذربایجان

به گفته چگنی، پنج میلیون مترمکع سواپ گاز ترکمنستان انجام می‌شد که در صورت توافق مجدد با آذربایجان، احیا و اجرا خواهد شد. این توافق می‌تواند یک گام مهم در جهت تضمین تأمین گاز برای ایران باشد.

توافق‌های مهم در حوزه بومی‌سازی و کاهش ناترازی گاز

چگنی همچنین اعلام کرد که امروز توافق‌نامه‌های بیش از 12 گروه کالایی به ارزش 500 میلیون دلار امضا شده است. این توافق‌ها بخشی از برنامه‌های وزارت نفت برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور است. هدف این وزارتخانه تا پایان دولت، اجرایی کردن حجم زیادی از این توافق‌ها و هزینه کردن سقف دو میلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان است.

برنامه‌های آینده برای هوشمندسازی کنتورهای گاز

چگنی با تأکید بر اینکه وزارت نفت از جمله وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دانش‌بنیان است، اظهار کرد که شرکت ملی گاز نیز در سال‌های اخیر بومی‌سازی اقلام و تجهیزات مهمی را انجام داده و این روند تا آینده ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: برای هوشمندسازی کنتورهای گاز، توانمندی‌ها و قابلیت‌های لازم در کشور وجود دارد و چندین شرکت دانش‌بنیان نیز در این حوزه فعال هستند که حتماً از توان آنها در طرح‌ها و پروژه‌های آینده خود بهره‌مند خواهیم شد.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *