اسطوره هالیوود، آلبرت رودی، درگذشت

خبرگزاری مهر: آلبرت “ال” رودی، تهیه‌کننده افسانه‌ای که با شاهکارهایی مانند “پدرخوانده” و “عزیز میلیون دلاری” دو جایزه اسکار را به خود اختصاص داد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

رودی که در مونترال کانادا متولد شد و در شهر نیویورک بزرگ شد، با فیلم کمدی “قهرمانان هوگان” به شهرت رسید و پس از آن با فیلم‌های “فاوس کوچولو و هالسی بزرگ” و “ساختن آن” به موفقیت‌های خود ادامه داد. نقطه عطف کارنامه او اما بدون شک تهیه‌کنندگی “پدرخوانده” شاهکار فرانسیس فورد کاپولا بود که نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد.

رابطه صمیمی رودی با آل پاچینو در طول ساخت “پدرخوانده” فراموش‌نشدنی است. پاچینو در بیانیه‌ای گفت: “رودی در تمام مدت فیلم “پدرخوانده” برای من حامی و پناهی بود. حتی زمانی که دیگران مرا باور نداشتند، او به من ایمان داشت. او در سخت‌ترین دوران به من انگیزه داد و من هرگز این لطف او را فراموش نخواهم کرد.”

همکاری‌های ماندگار رودی فقط به کاپولا محدود نمی‌شد. او در سال ۲۰۰۴ با کلینت ایستوود در فیلم “عزیز میلیون دلاری” که برنده اسکار شد، همکاری کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز فیلم “گریه کن ماچو” با کارگردانی ایستوود را تهیه کرد. ایستوود در سوگ رودی گفت: “او دوست صمیمی من بود و جای خالی او عمیقاً احساس خواهد شد.”

هیلاری سوانک، بازیگر “عزیز میلیون دلاری” نیز با یادآوری خاطرات خوش خود با رودی، او را افسانه‌ای در صنعت سینما دانست.

علاوه بر “پدرخوانده” و “عزیز میلیون دلاری”، فیلم‌های دیگری همچون “طولانی‌ترین فاصله”، “ماتیلدا”، “وداع با پادشاه”، “کفش دوزک”، “مین ماشین”، “زندانیان بهشت”، “لسیتر” و “سابوتاژ” از جمله آثار شاخص رودی هستند.

دختر ال، الکساندرا، به همراه او در تهیه سریال “پیشنهاد” همکاری داشت. دکستر فلچر، کارگردان این سریال، در وصف رودی گفت: “ال بی‌شک یکی از بزرگان هالیوود بود. او از نسل آخر غول‌های سینما بود که فیلم‌های ماندگاری خلق کرد که تا به امروز الهام‌بخش نسل‌های بعد هستند. او از پایین‌ترین سطح شروع کرد و به قله افتخارات هالیوود رسید.”

رودی در طول دوران حرفه‌ای پر بار خود، جوایز متعددی از جمله دو جایزه سزار فرانسه، دو جایزه دیوید دی دوناتلو ایتالیا و جایزه فیلمنامه‌نویس USC را از آن خود کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۷ ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم زوریخ را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۵ جایزه یک عمر دستاورد جشنواره فیلم شانگهای را دریافت کرد.

رودی با جمله “بازی تمام شد، اما ما بازی را بردیم” چشم از جهان فروبست و خاطره‌ای ماندگار از خود در تاریخ سینما به یادگار گذاشت.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *