آژانس برنامهریزی مرکزی چین با انتشار گزارشی، از پالایشگاههای این کشور خواسته است تا تولید سوخت را کاهش داده و به جای آن، محصولات پتروشیمی بیشتری تولید کنند. این تصمیم، با توجه به تغییرات بازار و کاهش تقاضای سوخت در چین، اتخاذ شده است.
کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در گزارش سالانه خود، اعلام کرد که این کشور قصد دارد با کاهش تولید فرآوردههای نفتی پالایش شده، افزایش تولید محصولات شیمیایی و بهبود کیفیت، صنایع پتروشیمی را به سمت صنایع شیمیایی پیشرفته سوق دهد.
این تغییر رویکرد، در حالی صورت میگیرد که تقاضای سوخت در چین به دلیل افزایش فروش خودروهای برقی و استفاده از کامیونهای گازسوز، رو به کاهش است. شرکت سینوپک، یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی دولتی چین، اعلام کرده است که تقاضا برای دیزل در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسیده و تقاضا برای بنزین نیز در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسیده است.
آژانس بینالمللی انرژی نیز پیشبینی کرده است که تقاضای سوخت در چین ممکن است پیش از این به اوج خود رسیده باشد. این آژانس، مصرف بنزین، گازوئیل و سوخت جت در چین در سال ۲۰۲۴ را به طور متوسط ۸.۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است که ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میانگین مصرف روزانه در سال ۲۰۲۱ است.
بر اساس گزارشها، واردات نفت چین از ابتدای سال جاری تاکنون، ضعیف بوده است. با این حال، به نظر میرسد که دلیل این ضعف، نه کاهش تقاضا، بلکه افزایش قیمتها به دلیل تحریمهای آمریکا علیه روسیه باشد. تحریمهای آمریکا، صادرات نفت خام روسیه را که مورد علاقه پالایشگاههای چینی است، مختل کرده و هزینههای حمل و نقل را افزایش داده است.
این تغییر رویکرد در صنعت نفت چین، نشاندهنده تلاش این کشور برای سازگاری با تغییرات بازار و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی است. تمرکز بر تولید محصولات پتروشیمی، میتواند به چین کمک کند تا ارزش افزوده بیشتری از منابع نفتی خود ایجاد کند و در عین حال، اثرات زیستمحیطی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی را کاهش دهد.