لاوروف: روسیه صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد


در گفت و گوی تلفنی بین دکتر امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، تاکید شده است که روسیه با صمیمیت و صداقت بدون قید و شرط، به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد. این موضع، که به عنوان یک موضع غیر قابل تغییر اعلام شده است، نشان‌دهنده پشتیبانی قاطع مسکو از حقوق ارضی ایران است.

2. حمایت ایران از صلح در قفقاز

در پی تحولات جاری در قفقاز، وزیر امور خارجه ایران به روند مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار، استقبال و حمایت ایران را اعلام کرد. این تأکید نشان از نقش مثبت ایران در تحقق صلح و استقرار ثبات در منطقه دارد.

3. توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبریک گفت و آن را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی ایران با روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه خواند. این مسئله می‌تواند در بهبود تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور تأثیرگذار باشد.

4. تسریع در اجرای توافقات مشترک

لاوروف نیز به عزم روسیه برای تسریع در اجرای توافقات مشترک، به‌ویژه در پروژه احداث راه آهن رشت-آستارا اشاره کرد. این نشان‌دهنده تصمیم مسکو به تسهیل و تسریع در توسعه همکاری‌های دوجانبه است.

5. تأکید بر احترام متقابل

طرفین در پایان گفتگو از احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید نمودند، که این نکته می‌تواند به تداوم و تقویت روابط مثبت میان ایران و روسیه کمک کند.

این همکاری‌ها و تضمینات صمیمانه از سوی روسیه به ایران، نشان از توانمندی هر چه بیشتر ایران برای جذب حمایت بین‌المللی و تقویت روابط منطقه‌ای و بین‌المللی است.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *