توافقنامه تجارت آزاد 87 درصد کالا‌های تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا را به صفر می‌رساند

وضعیت فعلی تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد که با امضای سند نهایی توافقنامه تجارت آزاد 87 درصد کد تعرفه کالا‌های تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا به صفر میشود. این اقدام در حاشیه اجلاس سران این اتحادیه در سن پطرزبورگ روسیه انجام خواهد شد.

با گذشت بیش از 3 سال و انجام بیش از 30 دور مذاکره، سند نهایی توافقنامه به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزرای تجارت 5 کشور عضو این اتحادیه خواهد رسید.

اجرای توافقنامه و کاهش تعرفه‌ها

قنادزاده تصریح کرد: توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا پس از تصویب در مجالس کشور‌های امضاکننده قابل اجرا خواهد بود. با اجرای این توافقنامه، تعرفه 87 درصد کالا‌های تجاری بین این دو طرف به صفر می‌رسد.

توقعات از توافقنامه

وی اظهار داشت: این توافقنامه نخستین توافقنامه چندجانبه تجارت آزاد ایران است. انتظار می‌رود با اجرای این توافقنامه، حجم تجارت کشورمان با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا پنج سال آینده به 18 تا 20 میلیارد دلار برسد.

پیشینه تجارت ترجیحی

قنادزاده به اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: از سال 98 توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و کشور‌های اوراسیا در حال اجرا بوده است. این توافقنامه، در دو تا سه سال اخیر باعث افزایش 2 برابری حجم تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا شده است.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *