“`html
نقش شوخی در فرآیند قانونگذاری، موضوعی است که نیازمند بررسی دقیق است. در حالی که ایجاد فضای صمیمی و کاهش تنش در محیط کار امری طبیعی است، اما در نهادهای تصمیمگیری، شوخی میتواند به بیتوجهی به وظایف کلیدی منجر شود. این امر به ویژه در مجلس شورای اسلامی که وظیفه سنگین قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارد، بسیار حائز اهمیت است. کاهش سطح تخصص و تعهد در میان نمایندگان، فرآیند قانونگذاری را با چالش مواجه کرده است. تصویب قوانین بدون آگاهی کافی و با سادهانگاری، به بیکیفیتی و ناکارآمدی قوانین منجر میشود. این وضعیت نشاندهنده ضعف در فرایند گزینش نمایندگان است؛ فرایندی که به جای توجه به شایستگی و تعهد، بیشتر تحت تأثیر خلأهای نظام سیاسی و فرآیندهای انتخاباتی قرار دارد.
مسئله شوخی در تصمیمگیریهای کلان، علاوه بر بیتوجهی به وظایف نمایندگی، اعتماد عمومی را خدشهدار میکند و کارآمدی نظام سیاسی را کاهش میدهد. قوانین ناکارآمد یا نیازمند اصلاح سریع، نتیجه عدم توجه به ابعاد مختلف و اثرات بلندمدت در قانونگذاری هستند. به نظر میرسد برای رفع این معضل، اصلاحات ساختاری در نظام سیاسی ضروری است. تشکیل احزاب منسجم و علمی میتواند در انتخاب، آموزش و نظارت بر نمایندگان مؤثر باشد. در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، احزاب مسئولیت پاسخگویی به عملکرد نمایندگان خود را بر عهده دارند. این امر منجر به کارآمدی بیشتر فرآیند قانونگذاری و افزایش کیفیت قوانین میشود.
در مقابل، در ایران، جناحهای سیاسی به جای حمایت از تشکیل احزاب، مخالف این امر بودهاند. نبود شفافیت در تصمیمگیریها و فرار از مسئولیتپذیری، مشکلات دیگری را در ساختار سیاسی کشور ایجاد کرده است. عدم پاسخگویی به شکستها و ناترازیها و استفاده از توهین و خشونت کلامی به جای پاسخگویی، وضعیت را وخیمتر میکند. اصلاح نظام سیاسی، نیازمند گامهای اساسی از جمله گسترش احزاب، شفافیت سیاسی و افزایش سطح نخبگی در مجلس است. بدون این اصلاحات، مشکلات کنونی همچنان ادامه خواهند یافت و در نهایت، مردم آسیب خواهند دید. شوخی در قانونگذاری، نه تنها نشان از بیمسئولیتی دارد، بلکه به کل فرآیند قانونگذاری و نظارتی لطمه میزند.
منبع: دیده بان ایران
نوشته شوخی در قانونگذاری؛ نشانهای از بیتوجهی به وظایف نمایندگی اولین بار در آدرین پدیدار شد.
“`