چرا گوشت گران شد؟ کشتار اجباری ۶ میلیون دام بعد از حذف ارز ترجیحی


قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پس از حذف ارز ترجیحی و نبود سرمایه در گردش کافی برای تامین نهاده، تولیدکنندگان گوشت مجبور شدند تا ۶ میلیون دام را به کشتارگاه قرار دهند، افزون بر نیازهای مصرفی، و از دی ماه سال گذشته در حوزه گوشت با مشکلاتی روبرو شوند.

چالشات اقتصادی در اثر حذف ارز 4200 تومانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا پیمان پاک اظهار داشت: امنیت غذایی کشور در دهه‌های اخیر به دلار و نرخ ارز وابسته بوده و این وابستگی در همسایگی ما، به عنوان مثال افغانستان، وجود ندارد. با این حال، در صورتی که این وابستگی در گذشته اتفاق افتاده باشد، باید مراقب باشیم تا تأثیرات تغییرات نرخ ارز بر افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی به مردم منتقل نشود.

تداوم عدم جبرانی برای تولیدکنندگان

پیمان پاک افزود: در سال گذشته با حذف ارز 4200 تومانی طبق قانون بودجه، در حالی که تثبیت 4 ساله انجام نشده بود، دامدار نقدینگی لازم برای پوشش فاصله ارزی 4200 تومانی مرتبط با نهاده‌های دامی با ارز نیمایی 24 هزار تومانی را نداشت. این وضعیت باعث ایجاد چالش جدی در حوزه تولید گوشت قرمز در کشور شد.

شوک قیمتی و افزایش تعداد دام‌ها

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ابتدای سال گذشته، قیمت ارز نهاده‌های دامی به 6 برابر افزایش یافت و این شوک قیمتی باعث شد که دامداران و تولیدکنندگان نقدینگی کافی برای مقابله با این وضعیت نداشته باشند. در این شرایط، 6 میلیون دام به کشتارگاه منتقل شدند و از دی ماه سال گذشته در حوزه تولید گوشت با چالش‌هایی مواجه شدیم. باید تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، مشکلات افزایش قیمت ارز حتماً ایجاد خواهد شد.

توسعه زنجیره ارزش نهاده‌های دامی و تثبیت قیمت‌ها

پاک افزود: در سال جاری با وجود تخصیص ارز 28500 تومانی به تقریباً 400 قلم کالا، 200 قلم وارد بازار مبادله‌ای شده‌اند. باید رصد و پایش لازم انجام شود تا قیمت نهاده‌ها تثبیت شود. در کنار تثبیت قیمت ارز و قیمت تمام شده، باید به سمت توسعه زنجیره ارزش نهاده‌های دامی، تولید خرد و مواد غذایی حرکت کنیم. پس از فراهم کردن این زیرساخت‌ها، می‌توان به سمت ارز شناور در حوزه مواد غذایی و کالای اساسی حرکت کرد.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *