افزایش ۲۲۰۰ تومانی قیمت دلار نیمایی در طی یک ماه اخیر

## نوسانات ارز: دلار نیمایی با سرعت بیشتری بالا می‌رود، آزاد ثابت می‌ماند

در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد طی ماه گذشته روند نسبتا ثابتی داشته است، قیمت دلار نیمایی با سرعتی قابل توجه در حال افزایش است. در ماه گذشته، دلار نیمایی ۴.۷۸ درصد رشد داشته و ۲ هزار و ۱۹۴ تومان به قیمت آن اضافه شده است. این در حالی است که دلار حواله در این مدت بیشترین جهش قیمتی را نسبت به سایر ماه‌های سال جاری تجربه کرده است.

نرخ دلار نیمایی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ به ۴۸ هزار و ۴۷ تومان رسیده است. این افزایش قیمت با جهش‌های روزانه بیش از ۱۰۰ تومانی همراه بوده است. در مقابل، قیمت دلار در بازار آزاد با مداخلات سیاست‌گذار در یک بازه قیمتی مشخص در نوسان است.

در بررسی قیمت دلار نیمایی از ابتدای سال تا ۲۳ مهر ۱۴۰۳، رشد ۱۸.۲۱ درصدی و افزایش قیمت هفت هزار و ۴۰۰ تومانی مشاهده می‌شود. این در حالی است که قیمت این اسکناس در ماه‌های گذشته حداکثر رشد هزار تومانی را تجربه کرده بود.

گفتنی است قیمت دلار در مرکز مبادله، رشد کمتری نسبت به دلار نیمایی داشته است. این اسکناس در ماه گذشته ۱.۳۸ درصد رشد کرده و ۶۸۱ تومان به قیمت آن اضافه شده است. دلار سهمیه‌ای در مرکز مبادله از ابتدای سال ۱۴۰۳ نیز ۱۴.۹۱ درصد رشد داشته و ۶ هزار و ۴۹۸ تومان به قیمت آن افزوده شده است.

در مجموع می‌توان گفت که قیمت دلار نیمایی و سهمیه‌ای با سیاست بانک مرکزی به منظور تک‌نرخی کردن ارز در حال افزایش است. در عین حال، نرخ دلار در بازار آزاد با وجود شوک‌های خبری که از ابتدای سال به بازارهای مالی وارد شده است، از ثبات نسبی برخوردار است.

از طرف دیگر، دیدگاه عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، تاکید بر تک‌نرخی کردن ارز است و همین موضوع، تاثیرگذارترین دلیل برای نزدیک شدن نرخ‌های آزاد و نیمایی محسوب می‌شود. همتی پیش‌تر در خصوص اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد گفته بود: «فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید به حداقل برسد، یعنی در حدی که توجیه داشته باشد. در حال حاضر این اختلاف توجیه ندارد و بسیار زیاد است.»

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *