انتشار اولین گزارش تجارت خارجی با احتساب نفت و برق

در گزارش جدیدی از گمرک ایران، برای نخستین بار تجارت خارجی کشور با افزودن آمارهای صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی منتشر شده است. معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک، محمد رضوانی‌فر، این خبر را اعلام کرد و بر اهمیت شفافیت در عملکرد تجارت خارجی تأکید کرد.

رکورد شکنی در صادرات

طبق آمارهای اعلامی، صادرات کل کشور در 9 ماهه اخیر به 63 میلیارد و 970 میلیون دلار ارتقا یافته است. این میزان با در نظر گرفتن صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی محاسبه شده و نمایانگر ارتقاء قابل توجهی در تجارت خارجی ایران است.

ریزنگاه به آمارهای صادرات

رضوانی‌فر اظهار داشته است که این بار برای نخستین بار آمار صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی همراه با آمار صادرات کالاهای غیر نفتی اعلام شده است. این اقدام دولت به منظور افزایش شفافیت در تجارت خارجی و درک بهتر از عملکرد اقتصادی است.

تحولات در صادرات

میزان صادرات نفت در این دوره به 26 میلیارد و 460 میلیون دلار ارتقاء یافته است. همچنین، صادرات از محل خدمات فنی و مهندسی به مبلغ 780 میلیون دلار و صادرات برق به مبلغ 300 میلیون دلار نیز گزارش شده است.

رشد قابل توجه در تجارت خارجی

با افزایش 7 درصدی در مجموع تجارت خارجی (واردات و صادرات) به 112 میلیارد دلار، ایران توانست با احتساب صادرات نفت، خدمات فنی و مهندسی و برق، به میزان بیشتر از 15.5 میلیارد دلار مازاد در تجارت خارجی کسب کند.

گشایش در صادرات غیرنفتی

در رابطه با صادرات غیرنفتی، آمارها نشان می‌دهد که 101 میلیون و 904 هزار تن کالا به ارزش 36 میلیارد و 430 میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر شده‌اند. این مقدار به لحاظ وزنی با 26.48 درصد افزایش و از حیث ارزش با 68 صدم درصد کاهش داشته است.

آنالیز صادراتی

رضوانی‌فر سه قلم عمده کالاهای صادراتی را شامل گاز طبیعی مایع شده با 2 میلیارد و 700 میلیون دلار، پروپان مایع شده با 2 میلیارد و 300 میلیون دلار و متانول با یک میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام کرده است. او بیان کرده که در بین اقلام عمده صادراتی، گاز طبیعی مایع شده، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده بیشترین رشد ارزشی را دارند، در حالی که پروپان مایع شده و میله‌های آهنی یا فولادی بیشترین کاهش ارزشی را نشان داده‌اند.

مقصد صادرات و واردات

در زمینه مقصد کشورهای معامله‌گر با ایران، چین با 10 میلیارد و 300 میلیون دلار، عراق با 6 میلیارد و 900 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 4 میلیارد و 700 میلیون دلار، ترکیه با 3 میلیارد و 300 میلیارد دلار و هند با یک میلیارد و 700 میلیون دلار از جمله پنج کشور اصلی هستند.

افزایش واردات

رضوانی‌فر اعلام کرد که میزان واردات در این دوره به 48 میلیارد و 420 میلیون دلار بوده و با رشد 12.29 درصدی همراه بوده است. از این میزان، 60 میلیون دلار به برق اختصاص یافته و وزن کالاهای وارداتی 28 میلیون و 700 هزار تن بوده که 6 درصد رشد داشته است.

ترکیب واردات

به گفته وی، ذرت دامی با 2 میلیارد و 800 میلیون دلار، گوشی‌های تلفن همراه با 2 میلیارد دلار و دانه سویا با یک و نیم میلیارد دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت بوده‌اند. او افزود که در بین 10 قلم عمده کالاهای وارداتی، طلا به اشکال خام، قطعات منفصله اتومبیل‌های سواری و گوشی تلفن همراه هوشمند بیشترین افزایش ارزشی را داشته‌اند.

تحولات در تعرفه‌های گمرکی

رضوانی‌فر در خصوص متوسط ارزش گمرکی هر تن کالاهای صادراتی غیر نفتی و وارداتی در 9 ماهه سال جاری اظهار داشت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی با 21.48 درصد کاهش به رقم 358 دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی با 5.89 درصد کاهش به رقم 1683 دلار رسیده است.

بررسی صادرات کالاهای پتروشیمی

در ختصص کالاهای پتروشیمی، رضوانی‌فر افزود: در این مدت 38 میلیون و 200 هزار تن کالاهای پتروشیمی به ارزش 15 میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده‌اند. این صادرات، با افزایش 26.52 درصدی در وزن، به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی این محصول با کاهش ارزشی 11.84 درصد مواجه شده است.

با توجه به این تحولات مثبت در تجارت خارجی ایران و افزایش شفافیت در ارائه آمارها، مشخص است که کشور در مسیری مثبت به تقویت تعاملات تجاری و همکاری‌های بین‌المللی حرکت می‌کند.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *