انتظار برای انتخاب استاندار تهران/چه افرادی کاندید هستند؟

## انتظار برای معرفی استانداران در دولت چهاردهم: تهران همچنان در هاله ای از ابهام

با آغاز به کار دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان، و با تمرکز بر شعار وفاق ملی، انتصابات کابینه به سرعت انجام شد و وزرای پیشنهادی، از جمله اسکندر مؤمنی به عنوان وزیر کشور، موفق به کسب رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی شدند. اما هنوز از معرفی استانداران، به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها، خبری نیست.

محمد جعفر قائم پناه، معاون اجرایی رئیس جمهور، در پنجم شهریور ماه وعده داده بود تا پایان شهریور ماه، تمامی استانداران معرفی خواهند شد. اما پس از بازگشت رئیس جمهور از سفر به عراق، گمانه‌زنی‌ها برای معرفی استانداران بالا گرفت، و برخی پیش‌بینی می‌کردند که این معرفی به صورت گروهی و در بازه‌های زمانی کوتاه انجام خواهد شد. با این وجود، وعده معاون اجرایی رئیس جمهور تاکنون محقق نشده است.

اسکندر مؤمنی، وزیر کشور، در یک برنامه تلویزیونی در ۱۹ شهریور ماه، ویژگی‌های استانداران را “سابقه کار در وزارت کشور، عدم بازنشستگی، و عدم سابقه استانداری در یک استان مشخص” عنوان کرد. وی هدف از عدم انتصاب استانداران قبلی به یک استان را “ایجاد امکان ورود ایده‌های جدید در مدیریت” عنوان کرده است.

وزیر کشور تأکید کرد که انتخاب استانداران در مراحل پایانی خود قرار دارد، و دقت را بر سرعت ترجیح می‌دهند. وی همچنین بر “مردم‌داری و عدالت‌محوری” استانداران منتخب تأکید کرد و گفت: “ما باید مردم را ولی نعمت خود بدانیم.”

با توجه به اهمیت استان تهران به عنوان مهم‌ترین استان کشور، تعیین فردی قدرتمند برای تصدی این سمت، از اهمیت بالایی برخوردار است. اما هنوز هیچ تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.

یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت که احتمال هدایت استان تهران توسط سرپرست نیز وجود داشته و دور از ذهن نیست. وی انوشیروان محسنی بندپی، مسعود مرسلپور، مجتبی عبداللهی، علیرضا رشیدیان و هدایت الله جمالی پور را از گزینه‌های مورد بحث برای استانداری تهران معرفی کرد، اما تأکید کرد که هیچکدام از این گزینه‌ها هنوز جدی نشده‌اند.

وی همچنین گفت که گزینه‌های نهایی برای استانداری تهران، افرادی خواهند بود که پیش از این در فرمانداری‌های استان تهران یا بدنه استانداری و وزارت کشور سابقه کار داشته‌اند.

برخی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی نزدیک به معاون اول رئیس جمهور نیز بر این باورند که دولت برای انتخاب استاندار تهران عجله‌ای ندارد، و تصمیم بر این است که ابتدا استان‌های دیگر تعیین تکلیف شده، و سپس استان‌های شاخص سیاسی و امنیتی مانند تهران، خراسان رضوی، اصفهان و… مورد بررسی قرار گیرند.

یک فعال سیاسی نزدیک به معاون اول رئیس جمهور به خبرنگار مهر گفت که گزینه‌های متعددی برای استانداری تهران مطرح است، اما شخص رئیس جمهور قبلاً اعلام کرده که در خصوص تهران قطعاً با مشورت دیگر نهادهای تأثیرگذار عمل خواهد کرد، و ممکن است در دقیقه نود، تمام گزینه‌های مطرح تغییر کنند.

این سخنان تا حدود زیادی درست است. چرا که اواخر شهریور، حسینعلی امیری به عنوان گزینه تقریباً قطعی استانداری تهران مطرح بود، اما اکنون نامی از وی برای تصدی این پست در سطوح عالی و هیئت دولت نیست.

با توجه به عدم قطعیت در انتخاب استاندار تهران، در ادامه به بررسی سوابق چند گزینه مطرح شده برای تصدی این سمت، پرداخته شده است:

**مسعود مرسلپور:**

مسعود مرسلپور، کارشناس ارشد حقوق، از گزینه‌های اصلی مورد نظر دولت بوده و در بین نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز طرفداران متعددی دارد. وی پیش از این به عنوان فرماندار قرچک و فرماندار اسلامشهر فعالیت داشته است، و با کارنامه‌ای موفق، نظرها را به خود جلب کرده است.

مرسلپور رابطه نزدیک و محبوبیت قابل قبولی در بین بدنه اجرایی و استانداری تهران دارد. وی اصالتی کرمانی داشته و از گزینه‌های جدی برای تصدی استانداری تهران است. از جمله ویژگی‌های مرسلپور، برخورداری از روحیه وفاق، همگرایی و محبوبیت نزد جناح‌ها و گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در استان تهران است.

**مجتبی عبداللهی:**

مجتبی عبداللهی متولد ۱۳۴۵ و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی گرایش مطالعات بین‌الملل و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. وی از ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در دولت حجت الاسلام شهید رئیسی به عنوان استاندار البرز مشغول به کار است.

عبداللهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی محمدباقر قالیباف در زمان تصدی شهرداری تهران، و از نزدیکان فکری و سیاسی رئیس مجلس بوده، و از شانس بالایی برای تصدی استانداری تهران برخوردار است.

**انوشیروان محسنی بندپی:**

انوشیروان محسنی بندپی سرپرستی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی، سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی، استانداری تهران، ریاست سازمان بهزیستی ایران، مدیرعامل بیمه سلامت کشور و نمایندگی ادوار مجلس از حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت را در کارنامه خود دارد.

وی متولد سال ۱۳۳۵، دارای دکتری مهندسی بهداشت محیط، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، و اهل نوشهر استان مازندران است. او تحصیلاتش را در رشته مهندسی بهداشت محیط ادامه داده است، و مدرک تحصیلی PHD را از دانشگاه نیوکاسل انگلستان دریافت کرده است.

بندپی در دوره دوم ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی، به عنوان سرپرست وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی منصوب شد، و در آبان ماه همان سال، از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی برگزیده شد. وی در آذرماه سال ۱۳۹۷ نیز توانست با کسب رأی اعتماد هیئت وزیران، به عنوان استاندار استان تهران، فعالیت خود را آغاز کند.

وی در دولت چهاردهم نیز به عنوان گزینه تصدی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی مطرح بود، و اکنون نیز پیشنهاداتی برای استانداری تهران و نیز مدیرعاملی سازمان بیمه تأمین اجتماعی دارد.

بندپی چهره محبوب در استان تهران و نیز کارکنان استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی این استان است، و بسیاری از زیرساخت‌های مناسب اداری، اجرایی و عمرانی در استان تهران، در زمان تصدی استانداری بندپی، محقق شده است.

**علیرضا رشیدیان:**

علیرضا رشیدیان متولد ۱۳۳۹ و دانش آموخته دکترای حقوق کیفری و جرم‌شناسی است. او ریاست سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و استانداری خراسان رضوی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (دولت حجت الاسلام حسن روحانی) را در کارنامه خود دارد.

وی همچنین پیش از این مسئول نظارت و بازرسی حوزه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و نیز مدیر کل اطلاعات استان خراسان بزرگ در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام محمد خاتمی، و معاون وزیر اطلاعات در دولت دوم حجت الاسلام خاتمی، و نیز دو سال اول دولت محمود احمدی نژاد را در کارنامه دارد.

از سوابق رشیدیان می‌توان به تدریس در دانشگاه، مدیریت در معاونت‌های بررسی و بازرسی دفتر رهبری، مسئول کمیسیون مقابله با تهدیدات علیه آسایش عمومی، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه و مشاور دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد.

**هدایت الله جمالی پور:**

هدایت الله جمالی پور متولد ۱۳۴۹ و متولد بیرجند است. وی دو سال آخر دولت حجت الاسلام حسن روحانی استاندار قزوین بود، و پیش از آن نیز فرمانداری ری را در کارنامه خود دارد.

وی ریاست دفتر ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را نیز در کارنامه خود دارد.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *