این داروها را با قهوه مصرف نکنید

## قهوه و دارو: ترکیبی خطرناک؟

قهوه، نوشیدنی محبوب بسیاری، علاوه بر طعم دلچسبش، تأثیرات متعددی بر بدن دارد. یکی از این تأثیرات، تغییر در سرعت جذب داروها در دستگاه گوارش است. بر اساس تحقیقات اخیر، قهوه می‌تواند جذب برخی داروها را تحت تاثیر قرار داده و کارایی آن‌ها را کاهش دهد.

در اینجا ده نوع دارویی را معرفی می‌کنیم که نباید با قهوه مصرف شوند:

**1. داروهای تیروئید:** این داروها برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می‌شوند. قهوه می‌تواند جذب این داروها را کاهش داده و به طور چشمگیری اثربخشی آن‌ها را کم کند.

**2. داروهای سرماخوردگی و آلرژی:** این داروها اغلب حاوی محرک‌های سیستم عصبی مرکزی هستند. مصرف قهوه به همراه این داروها می‌تواند منجر به بی‌خوابی، اضطراب و تشدید علائم سرماخوردگی یا آلرژی شود.

**3. داروهای دیابت:** قهوه، به ویژه اگر همراه با شکر یا شیر مصرف شود، می‌تواند قند خون را افزایش دهد و بر عملکرد داروهای دیابت تأثیر بگذارد.

**4. داروهای آلزایمر:** کافئین موجود در قهوه می‌تواند اثر داروهای آلزایمر را کاهش دهد و در نهایت از عملکرد مغز در برابر بیماری محافظت نکند.

**5. داروهای آسم:** قهوه می‌تواند عوارض جانبی داروهای آسم، مانند سردرد و بی‌قراری را تشدید کند و اثر این داروها را در باز کردن راه‌های هوایی کاهش دهد.

**6. داروهای پوکی استخوان:** مصرف این داروها با قهوه می‌تواند جذب آن‌ها را کاهش داده و به طور چشمگیری اثرگذاری آن‌ها را کم کند.

**7. داروهای ضد افسردگی:** قهوه می‌تواند متابولیسم داروهای ضد افسردگی را تغییر دهد و باعث کاهش جذب آن‌ها در بدن شود.

**8. داروهای ضد روان پریشی:** این داروها برای درمان اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی تجویز می‌شوند. قهوه می‌تواند جذب این داروها را کاهش دهد.

**9. داروهای فشار خون:** قهوه می‌تواند اثرگذاری داروهای فشار خون را کاهش داده و فشار بر قلب را افزایش دهد.

**10. ملاتونین:** ملاتونین یک هورمون طبیعی است که به خواب رفتن کمک می‌کند. قهوه، به عنوان یک محرک، تولید ملاتونین را مهار کرده و باعث بی‌خوابی می‌شود.

**توصیه می‌شود در صورت مصرف هر یک از داروهای ذکر شده، از نوشیدن قهوه پرهیز کنید. در صورت وجود هرگونه سوال یا نگرانی در این مورد، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.**

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *