بازپرس پرونده معدن‌جو، کوتاهی در تأمین ایمنی معدن را تأیید کرد

## حادثه تلخ معدن زغال سنگ طبس: کوتاهی و مافیای زغال سنگ

در پی حادثه دلخراش معدن زغال سنگ طبس که منجر به جان باختن تعدادی از کارگران شد، بازپرسی پرونده به طور جدی آغاز شده و کارشناسان از مشهد و تهران در حال بررسی دقیق این حادثه هستند. مقامات قضایی تاکید دارند که تحقیقات با دقت و به صورت میدانی انجام می‌شود و تا مشخص شدن دلایل دقیق و افراد مقصر، هیچ اطلاعاتی به طور رسمی منتشر نخواهد شد.

حجت الاسلام نسائی زهان، مسئول قضایی پرونده در گفت‌وگو با برنامه رادیویی میز خبر، ضمن اشاره به آغاز تحقیقات، از قصور مسئولان معدن در زمینه ایمنی خبر داد. او تاکید کرد که این قصور قابل اندازه‌گیری است و کارشناسان در حال تعیین میزان سهم هر فرد در این قصور هستند. نتایج این تحقیقات به صورت کتبی به قاضی پرونده اعلام خواهد شد.

وی افزود: ” افرادی که مسئولیت این قصور را بر عهده دارند، به دادسرا احضار و مورد بازجویی قرار خواهند گرفت. ما به قانون پایبند هستیم و انتشار تصویر یا اطلاعات شخصی متهمان تا اثبات جرم و اعلام نظر کارشناسی ممنوع است. نتیجه تحقیقات به منظور شفاف‌سازی افکار عمومی، پس از جمع‌بندی به اطلاع عموم خواهد رسید.”

حجت الاسلام نسائی زهان با تاکید بر لزوم احقاق عدالت در این پرونده، بر ضرورت بررسی نقش دستگاه‌های استانی در این حادثه نیز اشاره کرد. او از همه مسئولین، نیروهای دخیل و حراست و بازرسی ادارات خواست که نظارت ویژه ای بر روند کارها داشته باشند تا از تکرار اینگونه حوادث تلخ جلوگیری شود.

در همین زمینه، استاد دانشگاه تهران و دبیر هیئت اندیشه ورز معدن تهران در تماس تلفنی با برنامه میز خبر، با اشاره به ضرورت حفظ فعالیت معدن پس از این حادثه، بر لزوم برخورد قاطع با شرکت‌های خاطی و لغو قرارداد آنها در صورت اثبات کوتاهی، تاکید کرد.

آریامنش در ادامه به وجود مافیای زغال سنگ اشاره کرد و خواستار بررسی دقیق شرایط مناقصه و مزایده معدن زغال سنگ طبس شد. او معتقد است: ” بسیاری از معادن ما استانداردها و الزامات لازم در مناقصه‌ها را رعایت نمی‌کنند. باید مشخص شود که آیا این مناقصه با رعایت قوانین انجام شده است یا خیر؟ در صورت وجود هرگونه خطا، لازم است که نحوه انجام مزایده‌ها از این به بعد به طور کامل مورد بازنگری قرار گیرد.”

آریامنش افزود: ” متاسفانه سرمایه‌ها به برخی از شرکت‌ها به طور غیرشفاف و بر اساس روابط سپرده می‌شود. از مسئولین می‌خواهیم که برای شرکت‌های خاطی حاشیه امن نسازند و در صورت احراز کوتاهی، اقدامات لازم را انجام دهند.”

هاشمی، نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، در تماس تلفنی با این برنامه، ضمن اشاره به خطرات موجود در صنعت معدن، به موضوع واردات زغال سنگ اشاره کرد و از وجود مافیایی که واردات زغال سنگ را به نفع خود صرفه‌تر از تولید داخلی می‌دانند، انتقاد کرد. او گفت: ” در حال حاضر ایران به عنوان وارد کننده عمده زغال سنگ شناخته می‌شود، در حالی که ظرفیت تولید و استخراج زغال سنگ در کشور وجود دارد.

او ادامه داد: ” در طبس فقط یک معدن مکانیزه زغال سنگ داریم که البته مکانیزه بودن به طور کامل حوادث را کنترل نمی‌کند، اما خطر در معادن مکانیزه بسیار کمتر است. پیمانکاران خرد توانایی مکانیزه کردن معادن را ندارند و اگر به این مسئله توجه نکنیم ممکن است شاهد تکرار این حوادث تلخ باشیم.”

هاشمی به ضرورت تخصص کافی بازرسین معادن و همچنین زمان کافی برای بازرسی دقیق و ریزبینانه اشاره کرد. او تاکید کرد: ” بازرسین معادن باید تخصص کافی در زمینه بازرسی را داشته باشند و باید مطمئن شویم که واقعا به عمق معدن رفته اند یا فقط به علامت زدن کاغذها بسنده کرده‌اند.

نماینده مردم بیرجند در ادامه گفت: ” در مورد معدن معدنجو طبس، باید سیستم مانیتورینگ به صورت آنلاین به علاوه چاه دفع گاز وجود می‌داشت که عدم رعایت این موارد، حادثه ساز شد. تا زمانی که در معادن اولویت اول استفاده از نیروی انسانی به جای مکانیزه کردن معادن باشد، متاسفانه شاهد حوادث این چنینی خواهیم بود.”

هاشمی در پایان گفت: ” در مورد حادثه معدن طبس، مجلس تلاش می کند تا گزارشی جامع تهیه و در اختیار مردم بگذارد.”

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *