با خوراکی‌های مفید برای جوان‌سازی پوست آشنا شوید

## پوستی شاداب و جوان با تغذیه مناسب

با تغییر فصل، پوستمان نیز تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرد و ممکن است خشکی و ترک خوردگی را تجربه کند. از طرفی، با بالا رفتن سن، قدرت تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد و منجر به چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود.

راه حل این مشکلات، تغذیه سالم و غنی از مواد مغذی است. متخصصان تغذیه معتقدند مصرف غذاهای سرشار از کلاژن می‌تواند به طور قابل توجهی سلامت پوست را بهبود بخشد و درخشندگی و جوانی را به آن بازگرداند.

**کلاژن چیست؟**

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست، مو، ناخن و مفاصل دارد. کاهش تولید کلاژن در بدن با بالا رفتن سن، می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست، شکنندگی مو و … شود.

**خوراکی‌های غنی از کلاژن برای یک پوست شاداب:**

**1. آبگوشت استخوان:** این خوراک سرشار از اسیدهای آمینه مانند گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین است که بلوک‌های ساختمانی کلاژن هستند.

**2. انواع توت‌ها:** توت‌فرنگی، زغال اخته و تمشک غنی از آنتی اکسیدان‌ها به ویژه ویتامین C هستند که به سنتز کلاژن کمک می‌کنند و باعث افزایش انعطاف‌پذیری و درخشندگی پوست می‌شوند.

**3. تخم مرغ:** تخم مرغ غنی از پرولین و لیزین است که در ساختار پوست و مو نقش دارند و به رشد بافت‌های همبند نیز کمک می‌کند.

**4. مرکبات:** پرتقال، لیمو، کیوی و سایر مرکبات غنی از ویتامین C هستند که برای سنتز کلاژن بسیار مهم است و به پایداری و استحکام فیبرهای کلاژن کمک می‌کند.

**5. فلفل دلمه ای:** فلفل دلمه ای قرمز و زرد به دلیل غلظت بالای ویتامین C، از منابع عالی کلاژن هستند.

**6. سیر:** سیر غنی از گوگرد است و با ایجاد بلوک‌های ساختمانی لازم برای تشکیل بافت‌های همبند قوی، به سنتز کلاژن کمک می‌کند.

**7. سبزیجات برگ سبز:** اسفناج، چغندر سبز، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگ سبز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند که در سنتز کلاژن نقش کلیدی دارند.

**8. لوبیا:** لوبیا سرشار از اسیدهای آمینه ضروری مانند پرولین و لیزین است که به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند و در فرآیند سنتز کلاژن بدن نقش دارند.

**9. آجیل:** بادام هندی، بادام، و بادام زمینی سرشار از اسیدهای آمینه هستند که به رشد ساختاری کلاژن کمک می‌کنند و خاصیت ارتجاعی پوست و رشد بافت را افزایش می‌دهند.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *