تنبیه عجیب برای زوج اصفهانی به خاطر نگهداری گربه: یک سال زندان و ۲۴ میلیون تومان جریمه

## در دام اتهامات عجیب: زوج گردشگری در آستانه زندان به دلیل نگهداری گربه و اعتراض به رفتار ماموران

نیلوفر غزاله و محمدعلی مقیمی، زوج فعال گردشگری ساکن روستای مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان، در آستانه ورود به زندان هستند. اتهامات عجیب و غریب، از جمله نگهداری گربه و اعتراض به رفتار ماموران، زندگی این زوج را به کام تلخی کشانده است.

همه چیز از ظهر 30 اردیبهشت سال گذشته آغاز شد. نیلوفر غزاله در حال رانندگی بود که به دلیل عدم رعایت حجاب توسط ماموران نیروی انتظامی متوقف شد. ماموران در گزارش خود از عبارتی عجیب و بی سابقه استفاده کردند: رانندگی “به صورت کاملا برهنه”.

میلاد پناهی پور، وکیل این زوج، این گزارش را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را “غیر منطقی و مغایر با واقعیت” توصیف کرده است. او تاکید می کند که این گزارش، پایه و اساس تشکیل پرونده اول شده و تناقضات متعددی در آن وجود دارد.

در ادامه، قاضی شهرستان خور دستور “تحقیق نامحسوس درباره وضعیت اخلاقی و اجتماعی” نیلوفر غزاله را صادر کرد که به گفته پناهی پور، هیچ مبنای قانونی ندارد. پلیس اطلاعات خور نیز در گزارش خود، نیلوفر غزاله را “فاقد حسن شهرت” معرفی کرد، بدون هیچ دلیل و مدرک مشخصی.

به دنبال این گزارش، اتهامات دیگری مانند “کشف حجاب در فضای مجازی، انتشار تصاویر مبتذل و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به نیلوفر غزاله نسبت داده شد. دادگاه بدوی، او را به مجازات نقدی، حبس و انجام خدمات عمومی مانند تهیه چادر و انتشار وصیتنامه شهدا محکوم کرد.

در دادگاه تجدیدنظر، بخش مهمی از حکم نیلوفر غزاله تغییر یافت و او به ۹۱ روز حبس محکوم شد. با وجود این، دو روز بعد از ابلاغ حکم، نیلوفر غزاله در خانه خود بازداشت شد. به گفته وکیل پرونده، این بازداشت بدون احضار، ابلاغیه و اعلام به وثیقه گذار، با دستور قاضی شعبه بدوی و با استناد به ماده ۵۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری (بیم فرار متهم) صورت گرفته است.

پناهی پور، این بازداشت را “غیر قانونی و غیر منطقی” توصیف کرده و آن را “تضییع آشکار حقوق شهروندی” می داند.

جالب توجه است که بعد از انتقال نیلوفر غزاله به زندان، دادستان مرکز استان اصفهان، مرخصی متصل به حکم برای او صادر کرد تا او در زندان نماند.

اما ماجرا به همینجا ختم نشد. در پرونده دوم، نیلوفر غزاله و همسرش محمدعلی مقیمی به دلیل بحث با ماموران نیروی انتظامی و درخواست کارت و مجوز ورود به اقامتگاه گردشگری خود و همچنین تظلم خواهی از عملکرد ماموران، با اتهاماتی چون “توهین به ماموران، اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذیب و تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق نگهداری گربه” مواجه شدند.

دادگاه بدوی محمدعلی مقیمی را به دلیل “فک پلمپ غیر قانونی اقامتگاه”، ” تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق نگهداری گربه” و “اخلال در نظم عمومی” به حبس و جزای نقدی محکوم کرد.

دادگاه تجدیدنظر حکم هر دو متهم را تایید کرد و به این ترتیب نیلوفر غزاله به یک سال و محمدعلی مقیمی به دو سال حبس قطعی محکوم شدند.

وکیل پرونده، این پرونده را پر از “تناقضات، نارسایی ها و تضییع حقوق شهروندی” می داند. او از ریاست قوه قضائیه درخواست احقاق حق موکلان خود را داشته و ورود قوه قضائیه به این پرونده را برای جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان ضروری می داند.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *