“`html
چالشها و فرصتهای ترانزیت ایران: از ظرفیتهای بالقوه تا واقعیتهای موجود
مسئولان و کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترانزیت کشور، در گفتگویی پیرامون ظرفیتهای ترانزیتی ایران و چالشهای پیش روی آن، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداختند. سید محمدعلی امامی الطریقی، مدیر کل پشتیبانی و آمادهسازی سازمان توسعه تجارت، با اشاره به ابعاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تصمیمگیری در حوزه کریدورهای ترانزیتی، بر ضرورت توجه به همه این ابعاد برای دستیابی به نتایج مطلوب تأکید کرد. وی با مثالهایی از چالشهای زنجیره تأمین در بحرانهای جهانی مانند همهگیری کرونا، بر اهمیت هماهنگی و انسجام کلیه عناصر زنجیره تأمین برای موفقیت در این حوزه تاکید نمود.
به گفته امامی الطریقی، توسعه ترانزیت در ایران، منجر به افزایش قابل توجه ظرفیت اشتغال و بهبود عملکرد در بخشهای حمل و نقل جادهای، ریلی و دریایی خواهد شد. وی کاهش هزینههای حمل و نقل و لجستیک را عاملی کلیدی برای کسب سهم بزرگتری از درآمدهای ترانزیتی دانست و برآورد کرد که ایران میتواند از ۱ تا ۵ میلیارد دلار درآمد از ترانزیت کالا از مسیر خود کسب کند.
محمد سیاوشی، کارشناس حمل و نقل و ترانزیت، با اشاره به شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی که رتبه کشورها را در این حوزه ارزیابی میکند، به کاهش رتبه ایران از ۶۴ در سال ۲۰۱۸ به ۱۲۴ در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد. وی ۶ حوزه گمرک، زیرساختها، حمل و نقل بینالمللی، پیگیری و رهگیری کالا، تحویل به موقع کالا و شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی را بهعنوان عوامل تعیینکننده در این شاخص نام برد و بر ضرورت برنامهریزی راهبردی برای رفع موانع موجود و بهرهگیری از ظرفیتهای ترانزیتی ایران تأکید نمود.
امامی الطریقی در ادامه، مشکلات زیرساختی را یکی از جدیترین موانع پیش روی توسعه ترانزیت، بهویژه در مسیر شمال به جنوب، دانست. نورالله بیرانوند، مشاور مدیرعامل راهآهن، در این خصوص از فعالیت شبکه ریلی مسیر شمال به جنوب از سه شاخه غرب دریای خزر، شرق دریای خزر و خود دریای خزر خبر داد و اعلام کرد که با وجود ظرفیت فعلی حدود ۲ میلیون تن ترانزیت ریلی، این ظرفیت بدون نیاز به افزایش امکانات تا ۵ میلیون تن قابل افزایش است.
۱۷:۵۴ – ۱۳ آذر ۱۴۰۳
“`