حریم گسل‌های شهر ارومیه مشخص شد: گامی مهم برای ارتقای ایمنی در برابر زلزله

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با انجام مطالعات دقیق، حریم گسل‌های شهر ارومیه را تعیین و مشخص کرد.

این اقدام مهم، در راستای ایفای وظایف قانونی این مرکز در زمینه تعیین حریم گسل‌ها و تدوین ضوابط ساخت‌وساز در این حرایم صورت گرفته است.

مطالعات مربوط به تعیین حریم گسل‌های ارومیه، در قالب طرحی مشترک با شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای 33 شهر کشور انجام شده است.

در این طرح، تیم تخصصی مرکز تحقیقات به سرپرستی دکتر علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری این مرکز، با انجام بررسی‌های دقیق و انجام آزمایش‌های مختلف، حریم گسل‌های اصلی شهر ارومیه را به طور دقیق مشخص کرده‌اند.

علاوه بر تعیین حریم گسل‌ها، در این طرح، ساختمان‌های با اهمیت، ابنیه فنی، تأسیسات شهری و غیرشهری، شبکه حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی و دیگر زیرساخت‌های قرار گرفته در این حریم نیز شناسایی، تحلیل ریسک و اولویت‌بندی شده‌اند.

هدف از این اقدام، تعیین راهکارهای کاهش ریسک و انجام فرایند مقاوم‌سازی مناسب برای این زیرساخت‌ها در برابر زلزله احتمالی است.

نتایج این طرح ارزشمند، به زودی برای انجام مراحل قانونی و تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال خواهد شد.

پس از طی مراحل قانونی، این نتایج به همه دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود تا در تصمیم‌گیری‌های آتی خود از آنها استفاده کنند.

تعیین حریم گسل‌ها و انجام اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها در این حریم، نقش مهمی در ارتقای ایمنی شهر ارومیه در برابر زلزله دارد.

این اقدام، می‌تواند جان انسان‌های زیادی را در صورت وقوع زلزله نجات دهد.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *