خبر جدید رئیس سازمان بورس در مورد تاریخ واریز مرحله سوم سود سهام عدالت

## عمق بازار سرمایه، سهام عدالت و آینده بورس

حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس، در گفتگو با خبرنگاران به چالش‌های موجود در بازار سرمایه و راهکارهای افزایش عمق و اعتماد در این بازار پرداخت.

وی با اشاره به گفته وزیر اقتصاد مبنی بر عمق ۱۴۰ میلیارد دلاری بازار سرمایه (معادل ارزش یک شرکت خارجی)، تاکید کرد که برای افزایش عمق بازار، جذب شرکت‌های بیشتر، سرمایه گذاران جدید و عرضه اوراق مالی، ضروری است.

صیدی در پاسخ به نگرانی‌ها درباره کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه پس از حوادث سال ۹۹، با اشاره به حجم بالای معاملات روزانه در بورس، تاکید کرد که ماهیت بورس نوسان است و با تلاش برای جذب پس‌اندازهای مردمی به بازار سرمایه، می‌توان اعتماد عمومی را بازسازی کرد.

وی درباره تعداد بالای کد بورسی (۶۰ میلیون) و تعداد کم معامله‌گران (۶۰ هزار نفر)، توضیح داد که بخش قابل توجهی از این کدها متعلق به دارندگان سهام عدالت است که حدود ۱۹ میلیون نفر از آنها روش مدیریت مستقیم را برگزیده اند. صیدی تصریح کرد: این سهامداران می‌توانند در هر زمان سهام خود را خرید و فروش کنند، هرچند برخی از آنها ترجیح می‌دهند سهام خود را نگه دارند تا از عایدی آن بهره‌مند شوند.

در خصوص بسته بودن نماد معاملاتی سهام عدالت و چگونگی خرید و فروش سهام توسط سهامداران، صیدی با اشاره به الزام برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، گفت: تاکنون مجمع ۸ شرکت استانی برگزار شده است. اما برای بازگشایی نمادهای معاملاتی، باید مجامع همه استان‌ها برگزار و وضعیت سهامداری آنها شفاف شود تا همه نمادها به طور همزمان باز شوند.

وی در پاسخ به سوال درباره زمان برگزاری مجامع استانی، گفت: برگزاری این مجامع به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بستگی دارد، اما سازمان بورس در حال پیگیری برای افشای صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در کدال است تا پس از آن، نمادهای معاملاتی بازگشایی شوند.

صیدی همچنین درباره کارگروه سه نفره تشکیل شده برای پیگیری منافع سهام‌داران عدالت، توضیح داد: این کارگروه شامل یک نفر از بخش فنی، یک نفر از بخش اجرایی و یک نفر هماهنگ کننده بین تعاونی‌های سهام عدالت و شرکت‌های استانی سهام عدالت و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. این افراد به منظور تسریع در برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و قابل معامله شدن سهام در بورس، به مدت ۲ تا ۳ ماه فعالیت خواهند کرد.

در خصوص پرداخت بخشی از سود سال ۱۴۰۱ سهام عدالت، صیدی با اشاره به ضرورت شفاف شدن صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، گفت: به محض دریافت سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، آن را به سرعت به حساب سهامداران واریز خواهیم کرد. وی تاکید کرد: سازمان بورس تلاش می‌کند تا سودها سریع‌تر واریز شوند، اما این فرآیند به دریافت سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بستگی دارد.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *