خشکسالی به ۹۲ درصد از وسعت استان اصفهان آسیب زده است

## اصفهان در چنگال گرما و خشکسالی؛ پاییزی با بارش کمتر از حد نرمال و دمای بالا

امیررضا خورشیدی، مدیرکل سازمان هواشناسی استان اصفهان، در نشست خبری خود به بررسی وضعیت آب و هوایی پاییز امسال پرداخت و هشدار داد: پاییز پیش رو در اصفهان شاهد کاهش بارش، افزایش دما و تشدید خشکسالی خواهیم بود.

او با اشاره به روند گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش قابل توجه دما در سطح جهان، به‌ویژه در ایران هستیم. امواج گرمایی شدید، به‌ویژه در تابستان گذشته، بخش‌های مختلف کشور از جمله اصفهان را تحت تاثیر قرار دادند.

خورشیدی ادامه داد: در مرداد ماه 1402، دمای اصفهان به بیش از 44 درجه سلسیوس رسید و رکورد قبلی را شکست. این روند نشان می‌دهد که اصفهان به طور جدی درگیر پدیده گرمایش جهانی است.

وی همچنین به روند کاهشی بارندگی در اصفهان طی 50 سال اخیر اشاره کرد و گفت: در هر دهه، میانگین بارندگی استان حدود 11 میلی‌متر کاهش یافته است. این موضوع باعث شده تا 92 درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی باشد و تنها 8 درصد آن وضعیت نرمالی داشته باشد.

به گفته خورشیدی، الگوهای هواشناسی نشان می‌دهند که در هفته اول تا سوم پاییز، میانگین بارش استان کمتر از حد نرمال خواهد بود و از نیمه آذر تا دی ماه، میزان بارش به طور کلی نرمال و کمی بیشتر از حد نرمال خواهد بود. با این حال، او تاکید کرد: با وجود افزایش احتمالی بارش در ماه های پایانی پاییز، منابع آبی استان همچنان در شرایط خشکسالی قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه، پیش‌بینی کرد که دمای استان در هفته‌های ابتدایی پاییز، یک تا دو درجه کمتر از حد نرمال خواهد بود، اما از 23 مهر ماه تا هفته اول آبان، دما یک تا سه درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

خورشیدی با هشدار در مورد افزایش غلظت آلاینده‌ها در پاییز، گفت: انتظار داریم که به دلیل شرایط پایداری هوا و رکود نسبی جوی، غلظت آلاینده‌ها در مناطق مرکزی و صنعتی و به‌ویژه کلانشهر اصفهان افزایش یابد.

وی بر ضرورت مدیریت منابع آبی، به خصوص در بخش کشاورزی، در ماه‌های آینده تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط پیش رو، لازم است که مدیران ارگان‌های متولی به پیش‌بینی‌های هفتگی و ماهانه هواشناسی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او در پایان، روند گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی را عاملی برای سخت‌تر شدن پیش‌بینی‌های فصلی دانست و از همه ارگان‌ها و سازمان‌ها خواست که برای کاهش مخاطرات پیش‌رو، سناریوهای مختلفی را طراحی کنند.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *