سودآوری در کدام بیشتر است؛ سکه یا طلا؟

## بازار طلا و سکه در هفته ای پرنوسان

بازار طلا و سکه در هفته دوم پاییز، در سایه تحولات سیاسی و وضعیت بازارهای مالی جهان، نوسانات شدیدی را تجربه کرد. قیمت دلار که در ابتدای سال به سمت نزول حرکت کرده بود و به سطح 58 هزار تومان رسیده بود، در هفته دوم مهر به محدوده 60 هزار تومان بازگشت.

در ابتدای هفته، تحت تاثیر اخبار سیاسی، قیمت دلار در نوسان بود و در کانال 61 هزار تومان قرار گرفت. اما با فروکش کردن هیجان، قیمت دلار روند نزولی به خود گرفت و در روز یکشنبه و دوشنبه در محدوده 60 هزار و 300 تومان نوسان داشت. از روز سه شنبه تا پنجشنبه، این اسکناس با نوسان مثبت روبرو شد و به سطح جدیدی رسید.

قیمت سکه نیز که هفته را در کانال 46 میلیون تومان آغاز کرده بود، با متغیر بودن ریسک های سیاسی، نوسانات شدیدی را تجربه کرد و در نهایت هفته را با 48 میلیون و 700 هزار تومان به پایان رساند.

طلای آب شده نیز مانند سایر بازارها، در کانال جدید 17 میلیون تومان فعالیت خود را آغاز کرد و در روز پنجشنبه به بالاترین سطح در این کانال رسید. از انتهای مرداد، بازار طلا و سکه تحت تاثیر قیمت انس طلا قرار گرفت و با نوسانات این فلز گرانبها، به سقف جدیدی رسید.

در هفته گذشته، حباب دلار درهم به بالای 500 تومان رسید، حباب سکه به بالای 19 درصد رفت و حباب طلای آب شده نیز به بالای دو درصد رسید. معامله گران معتقدند که با افزایش ریسک های سیاسی، حباب نشان دهنده انتظارات منفی در بازار است.

منازعه ارز سه مقام رسمی کشور نیز در هفته گذشته مورد توجه بازار بود. عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، خواهان نزدیک شدن قیمت دلار نیما به قیمت دلار در بازار آزاد بود. در مقابل، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در جلسه علنی مجلس، تاکید کرد که افزایش قیمت دلار نیما، بیش از آنچه تا امروز اتفاق افتاده است، امکان پذیر نیست. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از چند نرخی بودن دلار انتقاد کرد.

خبر پیوستن طلافروشان به سامانه جامع تجارت، نیز در هفته گذشته به گوش رسید. این موضوع مهمی بود که از سال گذشته به نقل محافل معامله گران تبدیل شده بود و واکنش بازار طلا نسبت به آن قابل توجه بود. اما طبق جدیدترین خبرها، این اتفاق از 27 آبان ماه محقق خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازدهی هفتگی بازارها، همه بازارها به جز بورس، روند صعودی داشتند و بیش از چهار درصد رشد داشتند. قیمت سکه با افزایش 5.8 درصدی در صدر قرار داشت و پس از آن قیمت طلا با 5 درصد رشد در رده دوم قرار گرفت. قیمت دلار تهران، قیمت درهم و قیمت دلار هرات نیز هر سه بالای 4 درصد رشد را به ثبت رساندند.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *