عدم اجرای پروژه‌های آبخیزداری، فرسایش خاک را سرعت می‌دهد

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور هنوز منتظر آبخیزداری هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشستی با محوریت «بررسی وضعیت ایستگاه‌های معرف و زوجی» گفت: عدم اجرای پروژه‌های آبخیزداری در 90 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور، آمار مربوط به رسوب و فرسایش خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در مناطقی که پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده، میزان رسوب و فرسایش خاک کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر آمار ارائه شده در این زمینه عمدتاً مربوط به 90 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور است که هنوز پروژه‌های آبخیزداری در آنها اجرا نشده است.

نوبخت تاکید کرد: اثربخشی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کاهش رسوب و فرسایش خاک و بهبود پوشش گیاهی در مناطق اجرا شده، به طور کامل ثابت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت انجام مطالعات درست در بخش آبخیزداری، گفت: این مطالعات می‌تواند به انتخاب گونه‌های گیاهی مناسب برای کاشت، با توجه به میزان بارندگی، گرما و تشعشعات خاک در یک منطقه خاص کمک کند.

وی همچنین بر لزوم افزایش تعداد ایستگاه‌های پایش حوضه‌های آبخیز معرف و زوجی در سطح کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 12 ایستگاه از این نوع در کشور فعال هستند، اما برای الگوبرداری درست در اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح کشور، باید در هر کدام از 11 اقلیم موجود در ایران، یک ایستگاه پایش حوضه آبخیز معرف و زوجی ایجاد شود.

نوبخت با بیان اینکه نباید با داده‌های استخراج شده از این ایستگاه‌ها به صورت تزئینی برخورد کرد، گفت: تمام کارشناسان و مدیران سازمان منابع طبیعی در تمام استان‌ها باید از این داده‌ها به عنوان اطلاعات مبنایی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در نقاط مختلف کشور استفاده کنند.

وی در پایان از شرکت‌ها و صنایع بزرگ خواست تا در قالب بودجه مسئولیت‌های اجتماعی خود، در اجرای برنامه‌های تعریف شده در بخش آبخیزداری، از جمله اجرای پروژه‌های پایش حوضه‌های معرف و زوجی در 21 استانی که هنوز این پروژه‌ها در آنها اجرا نشده است، مشارکت کنند.

به گفته نوبخت، هرچه پروژه‌های آبخیزداری با کیفیت بالاتری در کشورمان اجرایی شود، امنیت زیستی کشورمان بیشتر تضمین خواهد شد.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *