مالیات بر املاک لوکس تعیین شد

## مالیات بر املاک لوکس در لایحه بودجه ۱۴۰۴

لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ که اخیرا به مجلس تقدیم شده است، شامل مالیات جدیدی بر املاک لوکس می باشد. بر اساس این لایحه، زمین‌های فاقد ساختمان با کاربری مسکونی، اداری و تجاری که ارزش آنها از پانصد میلیارد ریال بیشتر باشد، مشمول مالیات خواهند شد. همچنین واحدهای مسکونی با قیمت بالاتر از پانصد میلیارد ریال نیز به طور مشابه مشمول مالیات قرار می گیرند. این مالیات به میزان دو در هزار از ارزش مازاد بر پانصد میلیارد ریال محاسبه خواهد شد.

مالک املاک در ابتدای سال ۱۴۰۴ مسئول پرداخت این مالیات خواهد بود. واحدهای مسکونی در حال ساخت از پرداخت این مالیات معاف هستند. اما واحدهای مسکونی غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات واحدهای مسکونی مجاز خواهند بود. پرداخت این جریمه هیچ حق مکتسبه‌ای برای مالکان واحدهای غیرمجاز ایجاد نخواهد کرد.

همه افراد حقیقی و حقوقی موظف هستند تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۴، مالیات سالانه مربوط به زمین‌ها و واحدهای مسکونی تحت تملک خود و فرزندان زیر ۱۸ سال و افراد تحت تکفل را پرداخت کنند.

ثبت انتقال املاکی که مشمول این مالیات هستند، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره، ممنوع است. عدم پرداخت مالیات به موقع، مسئولیت تضامنی برای متخلفان به همراه خواهد داشت.

مالیات تعیین شده در این لایحه قطعی بوده و اعتراضات اشخاص مطابق تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *