نگهداری برنج خیس و پخته شده چه ضررهایی دارد؟

## خطر سلامتی: برنج پخته شده را در دمای اتاق نگه ندارید!

مطمئناً شما هم بارها شنیده اید که برنج را بعد از پختن باید سریعاً در یخچال نگهداری کرد. اما شاید از علت اصلی این توصیه آگاه نباشید.

متخصصان تغذیه هشدار می دهند که باکتری “باسیلوس سرئوس” در برنج پخته شده و حتی خیس شده، وجود دارد. این باکتری به شکل هاگ در برنج قرار دارد که با پختن از بین نمی رود.

هاگ باکتری در واقع نوعی ساختار مقاوم است که باکتری برای محافظت از خود در شرایط دشوار ایجاد می کند. اگر برنج پخته شده یا خیس شده برای مدتی در دمای اتاق بماند، هاگ ها فعال می شوند و باکتری شروع به رشد می کند.

این باکتری سمومی تولید می کند که با پختن یا گرم کردن مجدد از بین نمی رود و می تواند به مسمومیت شدید غذایی و اختلالات گوارشی منجر شود.

**شستن برنج: مزایا و معایب**

شستن برنج قبل از پختن به دلایل متعددی توصیه می شود. شستن برنج به از بین رفتن گرد و غبار، حشرات، سنگریزه و تکه های پوسته برنج که ممکن است در فرایند تولید برنج باقی مانده باشند، کمک می کند.

در سال های اخیر، استفاده از پلاستیک در زنجیره تامین مواد غذایی افزایش یافته است و ریزپلاستیک ها در غذاهای ما، از جمله برنج، یافت می شوند. مطالعات نشان می دهند که شستن برنج می تواند تا ۲۰ درصد از ریزپلاستیک ها را از بین ببرد.

وجود آرسنیک در برنج نیز از دلایل شستن برنج قبل از مصرف است. شستن برنج حدود ۹۰ درصد آرسنیک آن را از بین می برد، اما از طرفی مقدار زیادی از مواد مغذی مهم آن از جمله مس، آهن، روی و وانادیوم را نیز از بین می برد.

**نکات کلیدی:**

* برنج پخته شده را هرگز برای مدت طولانی در دمای اتاق نگه ندارید.
* برنج را بعد از پختن به سرعت در یخچال نگهداری کنید.
* شستن برنج می تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما ممکن است مقدار زیادی از مواد مغذی آن را نیز از بین ببرد.
* به ترکیب غذا و تنوع در رژیم غذایی توجه کنید.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *