واردات برنج امسال منتفی شد؟

## خودکفایی در تولید برنج: چشم‌اندازی روشن با افزایش چشمگیر تولید

خبر خوشی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به گوش می‌رسد: تولید برنج کشور در سال جاری افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که تولید برنج در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته و نیاز کشور به واردات این محصول را به طور کامل برطرف می‌کند.

سهراب سهرابی، مجری طرح تولید گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به این خبر خوش، اعلام کرده است که در سال جاری شاهد تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج بوده ایم و تنها ۵۰۰ هزار تن برنج از خارج از کشور وارد می‌شود. این به معنای تأمین کامل نیاز داخل کشور به برنج است.

علیقلی ایمانی، عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، با اشاره به این موفقیت، معتقد است که اختصاص ارز تخصیص یافته به واردات برنج به زیرساخت های تولید این محصول مانند مکانیزاسیون کشاورزی، ماشین آلات، نهاده ها و سایر موارد ضروری می تواند کشور را به خودکفایی کامل در تولید برنج برساند.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات برنج می شود. با این حال، کارشناسان حوزه تولید بر این باورند که اختصاص نیمی از این مبلغ به حمایت از تولید می تواند کشور را به خودکفایی کامل در تولید برنج برساند و در آینده نیاز به واردات این محصول را به طور کامل از بین ببرد.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *