۷ تصور نادرست درباره بیماری آلزایمر

## افسانه‌ها و واقعیت‌هایی در مورد آلزایمر: آنچه باید بدانید

بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کنند. این بیماری که به عنوان شایع‌ترین نوع زوال عقل شناخته شده، به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد و خانواده‌هایشان تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، به برخی از افسانه‌ها و واقعیت‌ها در مورد این بیماری می‌پردازیم تا درک بهتری از آن داشته باشیم.

**افسانه: آلزایمر و زوال عقل یکسان هستند.**

**واقعیت: آلزایمر تنها یکی از انواع زوال عقل است.** زوال عقل به مجموعه ای از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که بر حافظه، تفکر، استدلال و رفتار افراد تأثیر می‌گذارد. آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است، اما انواع دیگری نیز وجود دارند مانند زوال عقل لوی بادی، زوال عقل فرونتومپورال و زوال عقل عروقی.

**افسانه: اگر والدینم به آلزایمر مبتلا شوند، من نیز قطعا به آن مبتلا خواهم شد.**

**واقعیت: ژنتیک تنها یک عامل از عوامل مختلف است.** اگر والدین یا بستگان نزدیک شما به آلزایمر مبتلا شده باشند، ممکن است شما نیز با افزایش سن نگران این بیماری باشید. احتمال ابتلای شما به آلزایمر در صورتی که برخی ژن‌های خاص از والدین به شما منتقل شود، بالاتر خواهد بود. اما عوامل محیطی و سبک زندگی مانند ورزش، رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و مصرف دخانیات نیز بر خطر ابتلای شما به آلزایمر تأثیر می‌گذارند.

**افسانه: فقط افراد 70 ساله و بالاتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.**

**واقعیت: سن بالای 70 سال تنها یک عامل خطر است، نه یک شرط لازم.** در حالی که سن بالا مهم‌ترین عامل خطر برای ابتلا به آلزایمر است، اما این بدان معنا نیست که فقط افراد مسن به این بیماری مبتلا می‌شوند. برخی از افراد حتی در سن 30 سالگی علائم این بیماری را تجربه می‌کنند. زمانی که فردی بین 30 تا 60 سالگی به آلزایمر مبتلا شود، دچار آلزایمر زودرس گردیده است.

**افسانه: علائم آلزایمر با افزایش سن طبیعی است.**

**واقعیت: علائم آلزایمر با فراموشی های طبیعی تفاوت دارند.** فراموش کردن گاه به گاه جزئی از روند طبیعی پیری است. اما علائم و نشانه‌های آلزایمر مانند قضاوت‌های نادرست، مشکلات در تشخیص دوستان و خانواده، یا از دست دادن تاریخ یا زمان سال، نشانه‌های طبیعی پیری نیستند.

**افسانه: هیچ درمانی برای افراد مبتلا به آلزایمر وجود ندارد.**

**واقعیت: داروهای موجود می‌توانند علائم را مدیریت و روند بیماری را کند کنند.** در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل توجهی در جهت درمان‌های بهتر برای افراد مبتلا به آلزایمر صورت گرفته است. در حال حاضر چندین دارو برای درمان علائم و کند کردن روند بیماری در برخی افراد مبتلا در دسترس است.

**افسانه: آلزایمر قابل پیشگیری است.**

**واقعیت: سبک زندگی سالم خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.** اگرچه هیچ راه قطعی برای جلوگیری از آلزایمر وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید. عوامل خطر مانند ژنتیک قابل کنترل نیستند، اما عواملی مانند فشار خون بالا، وزن ناسالم، عدم فعالیت ذهنی و جسمانی، آسیب به سر، خواب ضعیف و عدم استفاده از وسایل ترمیم شنوایی در صورت نیاز، قابل کنترل هستند. داشتن یک سبک زندگی سالم به شما در کاهش این عوامل خطر و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند.

**افسانه: قرارگیری در معرض آلومینیوم باعث آلزایمر می‌شود.**

**واقعیت: رابطه بین آلومینیوم و آلزایمر به طور کامل مشخص نیست.** آلومینیوم فلزی است که در بسیاری از وسایل و محیط اطراف ما یافت می‌شود. دانشمندان هنوز در تلاشند تا بفهمند آیا ارتباطی بین قرارگیری در معرض آلومینیوم و آلزایمر وجود دارد یا خیر. مطالعات کالبدشکافی نشان داده اند که سطح آلومینیوم در مغز افراد مبتلا به آلزایمر نسبت به افراد سالم بیشتر است، اما هنوز نقش این فلز در ابتلا به آلزایمر مشخص نشده است.

**در نهایت، به یاد داشته باشید که آلزایمر یک بیماری پیچیده است که هنوز به طور کامل شناخته نشده است.** با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و انجام اقدامات لازم برای حفظ سلامتی، می‌توانید خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *