مصوبه ارزی لاستیک را گران کرد/ لاستیک؛ عامل جدید گرانی خودرو و حمل‌ونقل

“`html

گزارش‌ها حاکی از افزایش چشمگیر قیمت تایر در ایران است. این افزایش قیمت به دنبال تغییرات اخیر در نرخ ارز و حذف ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه صنعت تایرسازی رخ داده است.

با افزایش نرخ ارز از 50 هزار تومان به حدود 65 هزار تومان، هزینه تولید تایر به شدت افزایش یافته است. این افزایش هزینه، موجب شده تا تولیدکنندگان، برای جبران هزینه‌ها، قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

بر اساس اعلامیه انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر، قیمت انواع تایر از جمله تایرهای سواری و وانت رادیال با افزایش 25 درصدی و تایرهای بایاس (وانت، راه‌سازی، کشاورزی و تیوب) با افزایش 20 درصدی مواجه شده است. همچنین، قیمت تایرهای TRB و وانتی ال‌استیل 45 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت‌ها با توجه به نرخ ارز جدید محاسبه شده‌اند.

افزایش قیمت تایر، تاثیر مستقیم بر هزینه‌های حمل و نقل و سایر صنایع وابسته دارد. بخش کشاورزی، راه‌سازی و صنایع تولیدی که از ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌کنند، از جمله بخش‌هایی هستند که بیشترین آسیب را از این افزایش قیمت متحمل می‌شوند. این افزایش قیمت، به طور غیر مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات این صنایع نیز تاثیر می‌گذارد.

با توجه به فرسودگی بالای خودروهای در حال تردد در کشور و پایین بودن قدرت خرید مردم، بسیاری از رانندگان از تعویض به موقع لاستیک‌های فرسوده خودداری می‌کنند. این امر علاوه بر افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروها، می‌تواند خطرات جاده‌ای را نیز به همراه داشته باشد. رکود در بازار خدمات خودرویی نیز نشان دهنده همین مشکل است.

این افزایش قیمت، به عنوان یک عامل موثر در افزایش تورم، به طور قابل توجهی بر معیشت مردم تاثیر خواهد گذاشت و موجبات افزایش قیمت خودرو را نیز فراهم می‌کند. چرا که لاستیک یک کالای اساسی و مصرفی در تمام بخش‌های اقتصادی کشور است.

تاثیر افزایش قیمت تایر بر اقتصاد

افزایش قیمت لاستیک تنها به گران شدن خود لاستیک محدود نمی‌شود. این افزایش قیمت، هزینه‌های حمل و نقل را افزایش داده و به طور کلی بر هزینه‌های تولید در صنایع مختلف تاثیرگذار خواهد بود. افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو و افزایش مصرف سوخت نیز از دیگر پیامدهای این افزایش قیمت است.

استفاده از لاستیک‌های فرسوده، علاوه بر افزایش هزینه‌های تعمیرات، خطر تصادف را نیز افزایش می‌دهد. کاهش چسبندگی به جاده، کاهش مانور پذیری و افزایش احتمال پنچری از جمله این خطرات هستند.

خطرات لاستیک‌های فرسوده

رانندگان با استفاده از لاستیک‌های فرسوده، خود و دیگر کاربران جاده را در معرض خطر قرار می‌دهند. در شرایط آب و هوایی نامناسب، این خطر به شدت افزایش می‌یابد. علاوه بر این، لاستیک‌های فرسوده باعث افزایش استهلاک سایر قطعات خودرو مانند سیستم تعلیق و فرمان می‌شود.

در نهایت، افزایش قیمت تایر و استفاده از لاستیک‌های فرسوده، تاثیرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد و ایمنی جاده‌های کشور دارد. نیاز به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب برای حل این مشکل ضروری به نظر می‌رسد.

برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی و خودرویی، صفحه اخبار خودرو در سایت ما را دنبال کنید.

مجله خبری مسیر آنلاین

گرانی لاستیک

“`

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *