بنزین ایران ارزان‌ترین در دنیا

با آخرین آمارها، ایران به عنوان ارزان‌ترین کشور در زمینه قیمت بنزین در دنیا شناخته می‌شود. هر لیتر بنزین در این کشور به قیمت 2.9 سنت عرضه می‌شود که به لحاظ اقتصادی از هر کشور دیگری بهتر است.

مقایسه با کشورهای همسایه

قیمت دلاری هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران به‌طور متوسط تا 40 برابر ارزان‌تر است. در عربستان، این قیمت به 20 سنت می‌رسد و در ترکیه حتی 40 برابر ایران می‌شود.

مقایسه با متوسط قیمت جهانی

در مقایسه با متوسط قیمت بنزین در جهان که در اوایل ژانویه 2024 به 1.3 دلار رسیده است، ایران با 45 برابر ارزانی دیده می‌شود.

قیمت بنزین در کشورهای تولیدکننده نفت

در کشورهای بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا، قیمت بنزین حدود 20 برابر ارزان‌تر از ایران است. این در حالی است که در عربستان، بنزین از 17 کشور دیگر گران‌تر است.

موقعیت دیگر کشورها

هنگ‌کنگ با 3.1 دلار بر لیتر، بالاترین قیمت بنزین در دنیا را دارد. در حالی که ونزوئلا و لیبی به‌ترتیب در رتبه دوم و سوم جهان از نظر عرضه بنزین با 3.1 و 3.5 سنت قرار دارند.

تفاوت‌های قیمت با کشورهای همسایه

قیمت بنزین در عراق 57 سنت و در ترکیه حتی 1 دلار و 16.9 سنت است که به ترتیب 20 و 40 برابر ایران می‌شود. همچنین، در افغانستان با 36 برابر گرانی نسبت به ایران، هر لیتر بنزین به قیمت 1 دلار و 5.9 سنت عرضه می‌شود.

نتیجه‌گیری

مقایسه قیمت بنزین در ایران با دیگر کشورها نشان می‌دهد که این کشور در صدر ارزانی قرار دارد. تفاوت‌های قابل توجه با قیمت‌های همسایه و حتی کشورهای صنعتی، این ارزانی را برجسته می‌کند.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *