تأمین آب مشهد فقط از یک سد!

در مواجهه با بحران آب در شهر مشهد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرده است که وضعیت فعلی شهر باعث خروج سه از چهار سدهای تأمین‌کننده آب از دایره بهره‌برداری شده و مشهد در حال حاضر تنها از سد دوستی به عنوان منبع اصلی آب استفاده می‌کند.

چالش اصلی: کاهش بارندگی و خشکسالی

با ادامه خشکسالی و کاهش 40درصدی بارندگی، شهر مشهد با مشکلاتی در تأمین آب مواجه است. سدهای “دوستی، طُرُق، اَرداک و کاردِه” به دلیل شرایط نامناسب به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وضعیت فعلی بارندگی

از مهرماه امسال تاکنون، 23 میلی‌متر بارندگی در مشهد ثبت شده است، که نسبت به دوره بلندمدت 60 درصد کاهش دارد. این بارندگی‌ها نه تنها غیرمؤثر بوده‌اند بلکه به‌دلیل کاهش رواناب و ورودی به سدها، اثرات ملموسی به‌همراه نداشته‌اند.

چالش‌های تأمین آب در آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد هشدار می‌دهد که با 60 درصد کاهش میزان ذخیره آب سدها نسبت به سال گذشته، شهر در معرض خطر جدی تأمین آب قرار دارد. حتی اگر در آینده بارندگی داشته باشیم، اثرات 3 سال خشکسالی را به جبران نخواهیم کرد.

اقدامات مدیریتی و راهکارها

در راستای تصمیمات قرارگاه عملیاتی پایش آب مشهد، چندین محور در اولویت قرار گرفته و کاهش 20 درصدی مصرف آب انجام شده است. انشعاب آب از اداراتی که مصرف متعادل ندارند قطع خواهد شد.

مدیریت مصرف

با توجه به شرایط بحرانی، اقدامات مدیریت مصرف آب از فصل زمستان شروع شده و تلاش برای کاهش مصرف آب در ادارات و سازمان‌ها به‌عنوان اولین گام انجام شده است.

قطع انشعابات نامتعارف

به منظور مقابله با مصرف نامتعارف، انشعابات عمومی متعلق به مجتمع‌های مسکونی دارای استخر و نیز انشعابات آب باغ‌ویلاهای داخل و اطراف شهر مشهد که مصرف نامتعارف دارند، قطع خواهد شد.

برخورد با مصرف نامتعارف

الزام برای کاهش 20درصدی مصرف آب ادارات اعلام شده و برخورد با ادارات و سازمان‌های مصرف نامتعارف، تدابیر جدی انجام می‌شود.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *