همه چیز در مورد زلزله‌ای که دیشب تهران را لرزاند

## لرزش زمین در گرمسار، ترس از زلزله در تهران را زنده کرد

تهران بار دیگر طعم نگرانی از زلزله را چشید. در شب چهاردهم مهر ماه، لرزش زمین در برخی مناطق تهران احساس شد و موجی از نگرانی و اضطراب را به دنبال داشت. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به سرعت به این موضوع واکنش نشان دادند و ترس دیرینه از وقوع زلزله در پایتخت را دوباره زنده کردند.

اما این بار، زلزله در تهران نبود. مرکز زلزله در منطقه گرمسار، واقع در استان سمنان، گزارش شد.

مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله شناسی، در این باره به خبرآنلاین گفت: “زلزله گرمسار در شامگاه ۱۴ مهر ماه، با بزرگای ۴.۶ در ساعت ٢٢:۴۶ در پهنه گسل گرمسار رخ داد.”

وی با اشاره به موقعیت خاص این پهنه در تلاقی روندهای زمین شناسی منطقه البرز، افزود: “این منطقه گنبدهای نمکی گرمسار را شامل می‌شود که در محدوده کوه‌های نردیا، گرماج و سرآسیاب قرار دارند. سن این گنبدها به میانه دوران سوم زمین شناسی می‌رسد.”

این استاد دانشگاه در ادامه تشریح کرد: “گنبدهای نمکی با حالت تبخیری خود، تغییرات شکل پلاستیکی در این منطقه فعال از نظر زمین لرزه ایجاد می‌کنند و به طور تدریجی باعث آزاد شدن انرژی در محل گسل ها و پهنه شکستگی‌ها می‌شوند.”

زارع با بیان اینکه وقوع زلزله‌های کوچک و متوسط در گرمسار به صورت فوج گونه انتظار می‌رود، گفت: “منطقه گرمسار دارای بزرگ‌ترین معادن نمک ایران است و بیشتر استخراج نمک در کشور در این منطقه انجام می‌شود. نمک این معادن خلوصی بیش از ۹۵ درصد دارد و ارتفاع گنبدهای نمکی از دشت حدود ۳۰ تا ۱۰۰ متر است.”

وی همچنین در مورد توان لرزه زایی گسل گرمسار توضیح داد: “بیشینه توان لرزه زایی این گسل حدود ٧.۰ است. گسل گرمسار در انتهای غربی خود با گسل ایوانکی تلاقی دارد و به همین دلیل فوج زمین لرزه های کوچک در این بخش از گسل ایوانکی نیز دیده می شود که انتهای شمال غربی این گسل به منطقه ١۵ تهران می‌رسد. توان بیشینه لرزه زایی گسل ایوانکی تا بزرگای ٧.۵ است.”

زارع در مورد سوابق زلزله در این منطقه گفت: “گرمسار در سال ۱۹۴۵ زلزله با بزرگای ۴.۷ ، در ۱۹۸۲ زلزله با بزرگای ۵.۳، و از ۲۲ لوت ۱۹۸۸ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۸۸ (۳۱ مرداد ۱۳۶۷ تا ۲۱ آبان ۱۳۶۷) ۸ زلزله با بزرگای بین ۴ تا ۵ رخ داده است که بزرگترین آنها دو زمین لرزه با بزرگای ۵ بوده است.”

وی همچنین افزود: “در این بازه زمانی، فوج زمین لرزه های گرمسار با حدود ۱۰۰۰ زلزله با بزرگای بیش از ۲ رخ داده است. در سال ۲۰۰۵ شش رخداد، و در سال ۲۰۰۶ شش رخداد با بزرگای بیش از ۳ تا ۴.۵ و در سال ۲۰۱۱ هفت زمین لرزه با بزرگای بین ۳ تا ۴.۷ در همین منطقه گرمسار رخ داده است.”

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *