علت قطعی برق از نگاه مردم

## خاموشی های تابستانی: مردم چه می‌گویند؟

بر اساس نتایج نظرسنجی “مرکز افکارسنجی سرمایه” که در سراسر کشور انجام شده، اکثریت قریب به اتفاق شهروندان (89.9%) در تابستان 1403 با خاموشی برق مواجه شده‌اند. تنها 10.1% از پاسخ دهندگان به این سوال پاسخ منفی داده و اعلام کرده‌اند که در طول تابستان 1403 با خاموشی مواجه نبوده‌اند.

از شرکت کنندگان در این نظرسنجی درباره دلیل اصلی خاموشی‌های تابستانی سوال شد که 50.3% “مدیریت نامناسب منابع” را به عنوان عامل اصلی خاموشی‌های برق عنوان کردند. 19.7% نیز عدم مصرف بهینه را دلیل اصلی خاموشی‌ها دانسته‌اند. همچنین 16.8% از پاسخگویان “کمبود تولید برق” به دلیل “کمبود نیروگاه در کشور” را عامل بی برقی عنوان کردند. 3.8% به مشکل “عدم تأمین سوخت نیروگاه‌ها” اشاره کردند و 3.1% مشکلات فنی و نگهداری را عامل اصلی خاموشی‌ها دانستند. 6.3% از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

در ادامه این نظرسنجی از شهروندانی که با خاموشی برق مواجه شده بودند، در خصوص میزان تاثیر خاموشی برق بر کسب و کارشان سوال شد. 66.7% پاسخ دهندگان اعلام کردند که خاموشی تاثیر بسیار زیادی بر کسب و کار آنها داشته است. 28.7% نیز تاثیر خاموشی را کم یا خیلی کم ارزیابی کردند و 2.4% هیچ تاثیر قابل توجهی را از خاموشی برق بر کسب و کار خود گزارش نکردند.

از شرکت کنندگان این نظرسنجی در خصوص تاثیر خرابکاری‌های انسانی مانند سرقت کابل‌ها بر خاموشی‌های برق سوال شد. 60.5% از شرکت کنندگان، این عامل را بسیار موثر و 37.4% تاثیر آن را اندک دانسته‌اند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی ملی، 50.5% از مردم “افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر (باد و خورشید)” را مهمترین راهکارِ جلوگیری از خاموشی‌های برق می دانند و 22.6% نیز “توسعه نیروگاه‌های دولتی با درآمد حاصل از واقعی‌سازی قیمت برق” را پیشنهاد داده‌اند.

همچنین 11.1% از شهروندان “جریمه و مهار مشترکین پرمصرف” را راه‌حل مدیریت خاموشی‌ها می‌دانند و 5.4% “توسعه نیروگاه‌های خصوصی با نرخ آزاد” را پیشنهاد داده‌اند. 4.6% نیز “اعطای یارانه برای جایگزینی وسایل پرمصرف” را راهکار حل مشکل خاموشی‌ها عنوان کرده‌اند.

76.7% از شرکت کنندگان در این نظرسنجی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در حل مشکل برق زیاد و خیلی زیاد و در مقابل 20.5% تاثیر آن را خیلی کم و کم دانسته‌اند.

از شهروندان در خصوص موافق بودنشان با واقعی‌سازی قیمت برق در ازای پایداری آن و حل معضل قطعی برق سوال شد که 23% پاسخ مثبت دادند و 35.7% نیز اعلام کردند که به هیچ وجه حاضر به پرداخت هزینه واقعی برق نیستند!

وقتی نظر شرکت کنندگان در این نظرسنجی درباره قیمت فعلی برق سوال شد، 35.6% معتقد بودند که نرخ برق در کشورمان ارزان و حتی خیلی ارزان است اما به اعتقاد 64.4% از شهروندان، برق به بهای گران و حتی بسیار گران عرضه می‌شود.

بر اساس یافته‌های این پیمایش، 11% از مردم پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده خاموشی برق نخواهیم داشت و 54.9% بر خلاف گروه اول بر این باور بودند که خاموشی برق در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود. 12.5% از پاسخگویان بر این باور بودند که تابستان 1404 خاموشی برق کمتری نسبت به تابستانی که پشت سر گذاشتیم مواجه خواهیم بود و به اعتقاد 18.8% دیگر تغییری در این روند به وجود نخواهد آمد.

از نظر جنسیت، 51% از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که در گسترده کشوری انجام شده، آقا و 49% خانم بودند که تحصیلات 54.5% از آنها از زیر دیپلم تا پیش دانشگاهی بود و 45% تحصیلات دانشگاهی و 0.5% تحصیلات حوزوی داشتند.

در خصوص رده سنی نیز 10.3% از پاسخ دهندگان را جوانان 18 تا 25 سال تشکیل می‌دادند و 77.2% بین 26 تا 55 سال قرار داشتند و 12.5% هم افراد بالای 56 سال بودند.

از نکات جالب توجه در یافته‌های نظرسنجی مذکور، ارتباط معنادار بین تحصیلات بالای شرکت‌کنندگان با رعایت الگوی مصرف از سوی آنها بوده و در تناسب جنسیت هم زنان اعلام کرده‌اند که بیش از مردان در مصرف برق صرفه جویی می‌کنند.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *