ترخیص ۵ هزار دستگاه خودرو خارجی و ۲ هزار تن برنج

## جلسه ویژه دادستان کل استان هرمزگان با تجار و بازرگانان: رفع موانع تجاری در دستور کار

در نشست صمیمی و پربار دادستان کل استان هرمزگان با تجار و فعالان اقتصادی در محل سالن واردات گمرک شهید رجایی بندرعباس، راهکارهای تسهیل تجارت و رفع مشکلات موجود در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور دادستان مرکز استان هرمزگان، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در حوزه تجارت، گمرک و سازمان‌های مرتبط برگزار شد، بیش از ۸۰ نفر از فعالان اقتصادی به بیان مشکلات و چالش‌های موجود در فعالیت‌های تجاری خود پرداختند.

دادستان کل استان هرمزگان با اشاره به تأکیدات رئیس قوه قضائیه بر ضرورت رفع موانع موجود در بنادر و گمرکات کشور، از تلاش‌های صورت گرفته در جهت رفع مشکلات موجود در این حوزه خبر داد و گفت: “خوشبختانه با عزم جدی متولیان امر، بخش قابل توجهی از مشکلات به صورت عملیاتی حل شده است.

وی با اشاره به مشکل رسوب کالا در برخی از بنادر، بر ضرورت همکاری تنگاتنگ و هماهنگ دولت و دستگاه قضائی برای حل این معضل تأکید کرد و گفت: ” با هم افزایی و همکاری همه جانبه می توانیم با همراهی و نظرخواهی از تجار و بازرگانان، راهکارهای جامع و موثری برای رفع این مشکل و تسهیل تجارت در کشور تهیه و اجرا کنیم.”

دادستان کل استان هرمزگان همچنین بر استفاده از فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه‌های هوشمند برای تسهیل امور تجاری تأکید کرد و خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی و هوشمندسازی زیرساخت‌های حوزه تجارت و اقتصاد شد.

وی با تاکید بر نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با حوزه اقتصاد، تجارت و بازرگانی در شناسایی و ارائه راهکارهای حل مشکلات مطرح شده ، از این تشکل‌ها خواست تا با ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب ، در بهبود وضعیت تجارت و رفع موانع موجود در این حوزه مشارکت فعال داشته باشند.

در بخش دیگری از این جلسه، دادستان کل استان هرمزگان با اشاره به دستور قضائی برای بازگرداندن ۴۴ هزار تن روغن وارداتی به کشور مبدا به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای سلامتی ، از پیگیری موضوع واردات ۵ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور و معطلی چند ماهه آن‌ها در بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد و گفت: ” با صدور دستور ویژه قضائی ، از مدیران کل استاندارد ، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواسته شده تا ضمن پیگیری موضوع، به سرعت اقدام لازم را برای تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها انجام دهند.

وی با اشاره به ورود دستگاه قضائی به موضوع تعیین تکلیف محموله ۲ هزار تنی برنج وارداتی نیز گفت: ” در حین بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس، متوجه شدیم که این محموله بزرگ برنج وارداتی در این مجتمع بندری دپو شده است و در صورتیکه محموله مذکور را ترخیص نکنیم ممکن است فاسد و از بین برود که در این خصوص به سرعت دستورات قضائی لازم صادر شد و روند ترخیص آن‌ها از امروز شروع شده است.

این مقام ارشد قضائی افزود: ” در خصوص ۵۳ کانتینر گچ وارداتی موجود در انبارهای بندر شهید رجایی بندرعباس که حدود ۱۴ سال به دلیل عدم مراجعه صاحب کالا به حال خود رها شده بودند نیز ضمن صدور دستور قضائی ، در مورد مشکلاتی که وجود داشت تمهیدات لازم اندیشیده شد.

رئیس کل دادگستری در پایان با بیان اینکه دستگاه قضائی بنا ندارد در امور اجرایی دخالت کند، ادامه داد: ” سیاست دستگاه قضائی تسهیل تجارت و رفع موانع صادرات و واردات است که با حضور میدانی و نظارت پی در پی قبل از رسوب کالاها و ایجاد آسیب و با ورود به موقع در کمک به بازرگانان و حمایت از دولت، وظایف غیر محکمه داری خود را انجام می دهیم.”

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *