صدور مجوزهای بی‌حد و حصر معادن، تیشه به ریشه مراتع اصفهان می‌زند

## فاجعه زیست محیطی: معادن و مرگ تدریجی مراتع

در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر صدور مجوز برای فعالیت معادن هستیم. این در حالی است که این روند، خطری جدی برای مراتع و دامداران به همراه دارد. بسیاری از مراتع در حال نابودی هستند و دامداران به ناچار به سمت کوچ اجباری سوق داده می شوند.

نکته تاسف بار این است که به نظر می رسد صدای اعتراض مسئولان منابع طبیعی در مقابل هجوم معادن به مراتع، به گوش نمی رسد.

به ویژه در منطقه شادیان شهرضا، وضعیت اسفناک تر است. در این منطقه، تعداد زیادی معدن بدون در نظر گرفتن عواقب زیست محیطی، در کنار هم مشغول فعالیت هستند. انفجارها و عبور و مرور ماشین آلات سنگین، پوشش گیاهی منطقه را نابود و گرد و غبار غلیظ، حیات را در این ناحیه به خطر انداخته است.

آلودگی صوتی ناشی از فعالیت معادن نیز، ساکنان منطقه را به شدت آزار می دهد. از بین رفتن کوه ها و نابودی مراتع، خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و اقتصاد منطقه وارد می کند.

متاسفانه، برخی مسئولان محلی تنها به سود و اشتغالزایی ناشی از توسعه معادن توجه می کنند و از خطرات و عواقب نابودی مراتع غافل هستند.

باید توجه داشت که از بین رفتن مراتع، به تبع آن کوچ دامداران و اثرات مخرب دیگری را به دنبال خواهد داشت. باید قبل از وقوع فاجعه، مسئولان محلی و متولیان منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت، در صدور مجوزها برای فعالیت معادن، تجدید نظر کنند.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *