استقلال در جستجوی سرمربی با سابقه‌ای متفاوت

## فراموشی قوانین، بلیط جام ملت‌ها را به نیجر داد!

۱۳ سال پیش در روزهایی مشابه امروز، تیم ملی آفریقای جنوبی پس از جام جهانی ۲۰۱۰، تلاش می‌کرد تا به جام ملت‌های قاره راه یابد. هدایت این تیم بر عهده پیتسو موسیمانه بود، سرمربی‌ای که حالا در آستانه هدایت استقلال قرار گرفته است.

در آن زمان، آفریقای جنوبی برای صعود به جام ملت‌های ۲۰۱۲، به پیروزی برابر سیرالئون نیاز داشت. با توجه به شکست نیجر در بازی دیگر، آنها تصور می‌کردند که با توجه به تفاضل بهترشان، حتی با تساوی مقابل سیرالئون هم به جام ملت‌ها صعود خواهند کرد. این تفکر باعث شد تا موسیمانه و شاگردانش یک بازی محافظه کارانه و کنترل شده را به نمایش بگذارند. با سوت پایان بازی، اعضای کادرفنی به خیال رسیدن به جام ملت‌ها به زمین آمدند و جشن شادی برپا کردند.

اما غافل از اینکه نیجر با وجود شکست در بازی دیگر، با توجه به نتیجه بهتر در بازی رو در رو مقابل آفریقای جنوبی، توانست برای اولین بار به جام ملت‌ها صعود کند!

موسیمانه به اشتباه فکر می‌کرد که با تفاضل گل بهتر، حتی یک تساوی مقابل سیرالئون نیز صعودشان را قطعی می‌کند. به همین دلیل، او بازی را تدافعی دنبال کرد و مدافع و هافبک به میدان فرستاد. سوت پایان بازی خورد و موسیمانه به خیال خود جشن صعود را برگزار کرد. تلویزیون آفریقای جنوبی این صعود را تبریک گفت و رییس فدراسیون فوتبال نیز پیام تبریک فرستاد. اما کنفدراسیون فوتبال آفریقا، با تشریح قوانین جدید آنها را از خواب بیدار کرد.

این اتفاق مشابه با آنچه حدود 4 سال بعد برای تراکتور تبریز و تونی اولیویرا پرتغالی افتاد. تراکتور در آخرین روز رقابتهای لیگ برتر چهاردهم، به هوای این که سپاهان متوقف شده و آنها با یک مساوی هم قهرمان می شوند، دقایق تلف شده بازی با نفت تهران را اداره کردند. همزمان با سوت پایان بازی، چند ده نفر از هواداران آنها به وسط زمین پریدند و با تونی دور افتخار هم زدند! اما خیلی زود خبر رسید سپاهان قهرمان شده و نایب قهرمانی به تراکتور رسیده است!

این اشتباه تاریخی موسیمانه و دستیارانش، که ناشی از عدم آگاهی از قوانین بود، باعث شد تا او از هدایت تیم ملی کشورش کنار برود. حالا شاید به زودی او را روی نیمکت استقلال ببینیم.

جالب اینجاست که با این سطح از اشراف بر قوانین، استقلال به دنبال گزینه‌ای بود که به قول مدیرعاملش “کاریزماتیک” باشد!

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *