اگر داروی لاغری را کنار بگذاریم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

## راهکارهای جدید برای کاهش وزن: از دارو تا تغییر سبک زندگی

در دنیای امروز، چاقی به یک معضل جهانی تبدیل شده و افراد زیادی به دنبال راه حل هایی برای کنترل وزن خود هستند. خوشبختانه، در سال های اخیر، داروهای جدیدی برای کاهش وزن به بازار عرضه شده اند که با تأثیرگذاری بر هورمون های تنظیم کننده اشتها، به افراد در رسیدن به وزن ایده آل کمک می کنند.

دو داروی “ویگووی” (Smaglutide) و “مانجارو” (Tirzepatide) با تزریق هفتگی به پوست بازو، ران یا معده، از طریق تقلید از هورمون “پپتید شبه گلوکان -۱” یا “جی‌ال‌پی-۱” که در معده ترشح می شود، احساس سیری ایجاد می کنند و اشتها را سرکوب می کنند. جالب است بدانید که داروی “مانجارو” علاوه بر “جی‌ال‌پی-۱” بر هورمون “پلی‌پپتید انسولین‌تروپیک” وابسته به گلوکز (GIP) نیز تاثیر می گذارد که متابولیسم و تنظیم تعادل انرژی را بهبود می بخشد.

مطالعات بالینی نشان می دهد که افراد با استفاده از این داروها در عرض چند هفته وزن قابل توجهی را از دست می دهند. به عنوان مثال، مصرف کنندگان “ویگووی” با رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت ورزشی، پس از یک سال مصرف این دارو می توانند به کاهش ۱۰ درصدی وزن خود دست یابند.

اما به یاد داشته باشید که هر دارویی می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض جانبی این داروها شامل احساس تهوع، استفراغ، نفخ، یبوست و اسهال است. در برخی از موارد، ریزش مو نیز گزارش شده است. اگرچه بسیاری از افراد این عوارض را قابل کنترل و موقتی می دانند، اما برخی دیگر به دلیل مشکلاتی که با آنها روبرو می شوند، مصرف این داروها را متوقف می کنند. همچنین در موارد نادری، مشکلات کیسه صفرا، کلیه و افسردگی نیز گزارش شده است. بنابراین، حتما مصرف این داروها با نظر پزشک و متخصص انجام شود.

نکته مهم این است که مصرف این داروها تنها راه حل برای کاهش وزن نیست. توقف مصرف این داروها ممکن است به بازگشت اشتهای زیاد و افزایش وزن منجر شود. بنابراین، باید به تغییر سبک زندگی و عادت های سالم به طور همزمان با مصرف این داروها پرداخت. کارشناسان به شدت توصیه می کنند که افراد با مصرف این داروها به طور همزمان رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرند و فعالیت بدنی منظم را شروع کنند. این کار باعث می شود که عادت های سالم در زندگی آنها جایگزین عادت های غلط شود.

در انتها ، به یاد داشته باشید که هر فرد با وضعیت بدنی و نیاز های متفاوتی روبه رو است. بنابراین، برای کاهش وزن و حفظ سلامتی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *