ویتامینی که به جوان‌سازی مغز کمک می‌کند

## ویتامین D در مغز و تاثیرات آن بر حافظه و تفکر

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که وجود ویتامین D در مغز افراد مسن، عملکرد بهتر آن‌ها در تست‌های حافظه و تفکر را به همراه دارد. این مطالعه همچنین ارتباطی بین سطوح بالای ویتامین D در بافت مغز و کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل یا اختلالات شناختی خفیف را نشان می‌دهد.

با این حال، متخصصان تاکید می‌کنند که این مطالعه به تنهایی نمی‌تواند اثبات کند که ویتامین D عامل اصلی در پیشگیری از زوال عقل است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که افراد بر اساس این یافته‌ها به مصرف مکمل‌های ویتامین D بدون مشورت با پزشک، اقدام نکنند. زیرا مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

“سارا بوث”، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه تافتس در بوستون، اظهار داشت که “هیچ مدرکی مبنی بر سودمند بودن مصرف مقادیر بیش از حد توصیه شده ویتامین D برای مغز وجود ندارد.”

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و تقویت سیستم ایمنی دارد. اما هنوز مشخص نیست که آیا این ویتامین می‌تواند از مغز افراد مسن نیز محافظت کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین D در خون، با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن مرتبط است. همچنین، تعدادی از تحقیقات به بررسی تاثیر مکمل‌های ویتامین D بر حافظه و تفکر در افراد مسن پرداخته‌اند. اما تا کنون، هیچ مدرک قطعی‌ای مبنی بر تاثیر مثبت این مکمل‌ها وجود ندارد.

این مطالعه جدید از تجزیه و تحلیل بافت مغزی کالبد شکافی شده افراد مسن شرکت کننده در پروژه حافظه و پیری استفاده کرده است. این پروژه که از دهه ۱۹۹۰ آغاز شده، به دنبال درک بهتر فرآیند پیری طبیعی و غیر طبیعی مغز است.

شرکت کنندگان در این پروژه به طور مرتب تحت آزمایش‌های شناختی قرار می‌گرفتند و با رضایت خود، بافت مغزشان را برای مطالعه پس از مرگ اهدا می‌کردند.

تیم بوث بافت مغز ۲۹۰ شرکت کننده در این مطالعه را که میانگین سن آن‌ها در زمان مرگ ۹۲ سال بود، مورد بررسی قرار داد.

آن‌ها دریافتند که ویتامین D در تمام نواحی مغز، از جمله دو ناحیه مرتبط با بیماری آلزایمر، وجود دارد.

همچنین، نتایج نشان داد که افرادی که در زمان مرگ، سطح بالاتری از ویتامین D در مغزشان داشتند، معمولا در تست‌های شناختی عملکرد بهتری داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که هر دو برابر شدن غلظت ویتامین D در مغز، احتمال ابتلا به زوال عقل یا اختلالات شناختی خفیف در آخرین ویزیت شرکت کنندگان در مطالعه، ۲۵ تا ۳۳ درصد کاهش می‌یابد.

بوث معتقد است که “یکی از احتمالات این است که تغذیه سالم، شامل مصرف کافی ویتامین D، به محافظت از مغز در برابر تغییرات پاتولوژیک مرتبط با زوال عقل کمک می‌کند.”

محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که عوامل محیطی مختلف، از جمله آموزش، ورزش و تحریک ذهنی، می‌توانند به افراد مسن در حفظ عملکرد شناختی خود برای مدت طولانی‌تر کمک کنند، حتی در صورت وجود تغییرات در مغز.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *