## رانا؛ طلسم زیاندهی برای ایران خودرو
با وجود افزایش قابل توجه قیمت رانا، ایران خودرو همچنان از ناحیه تولید این محصول ضرر میکند. بررسی صورتهای مالی این خودروساز نشان میدهد در نیمه اول سال ۱۴۰۳، ایران خودرو به طور متوسط هر دستگاه رانا را با قیمتی حدود ۲۹۱ میلیون تومان به فروش رسانده و در نتیجه فروش نزدیک به هفت هزار و ۶۵۰ دستگاه از این محصول، تا پایان شهریور بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان زیان را در صورتهای مالی خود ثبت کرده است.
بررسی آمار فروش رانا در نیمه اول سال گذشته نشان میدهد این خودروساز در آن بازه زمانی حدود ۵ هزار و ۷۵۰ دستگاه از انواع رانا را به فروش رسانده است. با وجود آنکه قیمت هر دستگاه رانا در آن زمان حدود ۲۱۸ میلیون تومان بود، ایران خودرو در نهایت نزدیک به ۵۴۰ میلیارد تومان ضرر از محل تولید و فروش رانا در صورتهای مالی خود ثبت کرده است.
به نظر میرسد افزایش قیمت بیش از ۷۰ میلیون تومانی رانا نه تنها کمکی به بهبود شرایط سوددهی این محصول نکرده، بلکه زیان ایران خودرو در این زمینه را تشدید کرده است.
افزایش تیراژ عرضه رانا را میتوان یکی از دلایل اصلی افزایش زیان این محصول دانست. در بازه زمانی مورد بررسی، ایران خودرو تیراژ عرضه رانا را نزدیک به هزار و ۹۰۰ دستگاه افزایش داده است. با وجود رشد حدود ۳۲ درصدی قیمت کارخانهای رانا، افزایش تیراژ عرضه به نظر میرسد تاثیر منفی قابل توجهی بر سوددهی این محصول داشته است.
ایران خودرو در سال گذشته به دنبال ارتقای استانداردهای خودرویی، تغییراتی در سبد محصولات خود اعمال کرد. رانا پلاس، به عنوان یکی از هشت محصول جدید این شرکت، با قیمت کارخانهای جدیدی به بازار عرضه شد. این اقدام، به نظر میرسد نشان میدهد که ایران خودرو به دنبال حفظ تولید رانا در سبد محصولات خود، علیرغم استقبال کم بازار از این محصول، است.
بررسی قیمت بازاری رانا پلاس نشان میدهد که این محصول در بازه چهار ماهه اردیبهشت تا شهریور سال جاری، با کاهش قیمتی حدود ۲.۵ درصدی (معادل ۱۵ میلیون تومان) روبرو بوده است. این کاهش قیمت را میتوان به رکود حاکم بر بازار خودرو و افزایش عرضه نسبت داد.
با توجه به این شرایط، باید منتظر ماند و دید که ایران خودرو در فرصت باقی مانده تا پایان سال چه برنامهای برای رانا در نظر دارد. آیا این شرکت در نیمه دوم سال جاری، عرضه رانا را به بازار کاهش خواهد داد؟