## زشتگویی در فوتبال: آیا فرهنگ ورزش به ابتذال کشیده میشود؟
پس از اظهارات زشت و توهینآمیز محمود فکری، سرمربی مس شهر بابک، در نشست خبری بعد از بازی تیمش مقابل سایپا، که با انتقادات شدید اهالی فوتبال مواجه شد، سید عباس موسوی، رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال، در یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داده است.
موسوی در یادداشت خود با اشاره به لزوم حفظ اخلاق و ادب در ورزش، این اتفاق را نشاندهندهی فراموشی رسالت فرهنگی از سوی الگوسازان و مروجان اخلاق در جامعه میداند. او با انتقاد از صدا و سیما به عنوان نماد دانشگاه گسترده، میگوید که این سازمان به جای ترویج اخلاق و ادب، گاه و بیگاه تریبون خود را در اختیار افراد ناشایسته قرار میدهد و به فرهنگ ملی و ارزشهای جامعه لطمه میزند.
موسوی با اشاره به رفتار سخیف و توهینآمیز محمود فکری، میگوید که او در فرصت کوتاهی که برای صحبت در مورد بازی در اختیار دارد، به مسائل باشگاه دیگری در سطحی پایین و با ادبیات زشت و ناپسند میپردازد. او به گذشته فکری اشاره میکند که سالها پیش در میانه راه تیم شهر خود را رها کرده و به استقلال پیوسته بود، در حالی که تیم نساجی با تلاش فراوان به لیگ برتر صعود کرده بود.
موسوی با انتقاد از رفتارهای مشابه فکری در برنامههای مختلف، میگوید که این رفتارها ساحت پاک ورزش را با ادبیات موهنی آلوده کرده و بهتانگیز است. او از کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال میخواهد که از هرگونه مماشات و انفعال در برابر این اقدامات پرهیز کند.
موسوی معتقد است که خطر اصلی گسترش چنین فرهنگ و ادبیات ناشایستی، بدآموزی و ابتذال فرهنگی نزد قشر جوان و نوجوان است که پیگیر ورزش هستند. او همچنین میگوید که چنین رفتارهایی بهانهای برای مخالفان حضور بانوان در ورزشگاهها فراهم میکند تا با بهانهی حفظ شأن و کرامت ایشان، از حضور یا حضور با برابری جنسیتی جلوگیری کنند.
موسوی از جامعه فوتبال و دغدغه مندان ورزش میخواهد که فراتر از رنگ و سلیقه به این رفتارها حساسیت نشان دهند و به این موضوع توجه داشته باشند که بزه دیده از این رفتارها تنها یک شخص نیست بلکه کلیّت جامعهی فوتبالی است. او همچنین به مجنی علیه از این ناسزا و به واقع قذف اجازه میدهد که دادخواهی کیفری با اعمال حدّ قذف مطابق مواد 245 به بعد قانون مجازات اسلامی – کتاب تعزیرات اقامه کند.
موسوی با اینکه ذاتاً مخالف مجازاتهای بدنی است، اما میگوید که نواختن 80 تازیانه حدّ بابت چنین رفتاری را متضمن تمام اهداف اصلاحی تنبیه کیفری میبیند.