آقای بازیگر به ۸ سال و ۵ ماه زندان محکوم گردید

## تهیه‌کننده مشهور اوکراینی، الکساندر رودنیانسکی، به دلیل اعتراض به جنگ، در روسیه محکوم به زندان شد

الکساندر رودنیانسکی، تهیه‌کننده برجسته اوکراینی که نامش با فیلم‌هایی چون “لویاتان” و “بی‌عشق” عجین شده است، به دلیل انتشار اطلاعاتی که مقامات روسیه آن را “جعلی” می‌دانند، به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.

دادگاه باسمانی مسکو، رودنیانسکی ۶۳ ساله را به انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست درباره ارتش روسیه متهم کرد. این اتهامات مربوط به مطالب ضدجنگ رودنیانسکی در اینستاگرام است.

رودنیانسکی، متولد کیف، بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در روسیه گذراند و ده‌ها سریال و فیلم تلویزیونی از جمله درام جنایی “لویاتان” نامزد اسکار را در این کشور تولید کرد. از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، او به شدت از سیاست‌های کرملین انتقاد کرده و بارها در رسانه‌های اجتماعی این حمله را محکوم کرده است.

پس از آنکه متوجه شد انتقاداتش او را در تیررس کرملین قرار داده است، روسیه را ترک کرد. در اواخر همان سال، وزارت دادگستری روسیه او را به عنوان “عامل خارجی” معرفی کرد و در سال ۲۰۲۳، دادگاه مسکو حکم بازداشت غیابی او را صادر کرد.

رودنیانسکی با این حکم به شدت مخالف است. او در پستی در تلگرام نوشت: “دادگاه باسمانی هرگز نمی‌تواند مرا از صحبت با صدای بلند و انجام کارهایی که در تمام عمرم انجام می‌دادم و فیلم ساختن باز دارد.”

او در گاردین نوشت: “هیچ کشور دیگری در جهان این جنایت را به رسمیت نمی‌شناسد و من هم نمی‌شناسم. من همچنان در هر پلتفرمی که در دسترسم باشد، علیه تهاجم صحبت خواهم کرد.”

رودنیانسکی کار خود را در اوکراین آغاز کرد و در سال ۱۹۹۵، اولین شبکه تلویزیونی مستقل این کشور را تأسیس کرد. او به عنوان تهیه‌کننده بیش از ۳۰ فیلم، چهار فیلمش “آشپز عاشق”، “شرق، غرب”، “لویاتان” و “بی‌عشق” نامزد جایزه اسکار شده‌اند.

فیلم “بی‌عشق” که برنده جایزه هیات داوران جشنواره فیلم کن شد، درباره زوجی است که پس از ناپدید شدن فرزندشان مجبور به همکاری با یکدیگر می‌شوند. “لویاتان” هم که در سال ۲۰۱۵ جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد، درباره نبرد یک مرد با فساد روسی پس از اخراج از سرزمین خانواده‌اش است.

روسیه از فوریه ۲۰۲۲ هزاران نفر را به دلیل مخالفت با تهاجم خود به اوکراین بازداشت، جریمه و زندانی کرده است.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *