اجاره‌خانه‌ها ۳۰ درصد افزایش قیمت داشت

## بازار مسکن در تهران: از رکود تا مهاجرت

در ماه‌های گذشته، بازار اجاره در تهران با آرامش نسبی همراه بود و هیاهوی سال‌های قبل به چشم نمی‌آمد. به طور میانگین، اجاره بها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. در برخی مناطق این افزایش حتی به ۵۰ درصد هم رسید. با پایان فصل اجاره، نگرانی‌ها در این زمینه کمتر شده است.

اما در مورد بازار خرید و فروش، اوضاع راکد است. با وجود افزایش قیمت مسکن، به دلیل هزینه بالا، بازار خرید و فروش به طور چشمگیری ضعیف است. معاملات بسیار اندک بوده و اغلب به تغییر واحد از سوی افراد ثروتمند مربوط می‌شوند. اتصال طبقات پایین‌تر جامعه به بازار مسکن حدود شش سال است که قطع شده است. وام‌های موجود نیز کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد.

یکی از دلایل مهاجرت به خارج از کشور را مشکل مسکن دانستند. با توجه به عدم دسترسی به مسکن به عنوان نیاز اولیه زندگی، برخی جوانان به فکر مهاجرت می‌افتند.

در زمینه مهاجرت داخلی نیز با افزایش قیمت مسکن شاهد مهاجرت از مناطق گران قیمت به مناطق پایین‌تر هستیم. همچنین خانواده‌هایی که در مناطق میانی و پایین ساکن بودند به شهرهای اطراف مانند پردیس، بومهن، شهریار، گرمدره، ورودآورد، پاکدشت و … مهاجرت کرده و باعث افزایش قیمت مسکن در این مناطق شده‌اند. با در نظر گرفتن درآمدها و هزینه‌های زندگی، مشکل ارزانی و کفاف زندگی برای بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد.

با این وجود، امیدواریم دولت با برنامه‌هایی مانند مسکن ملی، صنعتی سازی، مسکن استیجاری، پرداخت تسهیلات بلندمدت و … اوضاع بازار مسکن را بهبود بخشد.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *