ارتفاعات ترکیه مقصر کم‌بارشی در ایران

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوّ کشور، «مهدی رهنما»، با اظهارات جالب خود بر سر تفاوت ملموس بارش در مناطق مرزی ایران و ترکیه پرده برداشت. وی به تطابق مرزهای سیاسی با مرزهای جغرافیایی به عنوان عامل اصلی این تفاوت اشاره کرد. حوضه‌های آبریز، دو سوی مرزهای سیاسی، تفاوت‌های آب و هوایی را به وجود می‌آورند.

تأثیر ارتفاعات بر بارش و جریان‌های آب

رهنما بیان کرد: «ارتفاعات ترکیه بلندتر از ارتفاعات ایران است و این ارتفاعات مانع عبور بارش و جریان‌های آب و هوایی می‌شوند.» رشته‌کوه‌های البرز نیز مانع نفوذ رطوبت به دامنه‌های جنوبی البرز شده و تفاوت بارش و نوع پوشش گیاهی را در دو سوی البرز بوجود آورده است.

بحرانی در بارورسازی ابرها

درباره بارورسازی ابرها، رهنما با تأکید بر این نکته خاص توضیح داد: «بارورسازی ابرها روشی است که در دنیا به عنوان تکنیک اصلاح آب و هوا شناخته می‌شود.» این تکنیک به معنای افزایش توانایی ابرها برای تولید باران یا برف، تغییر می‌دهد و می‌تواند به برآورده کردن نیازهای بارشی یک منطقه کمک کند.

چالش‌ها و اثرات جانبی

هرچند این تکنیک جذابیت‌های زیادی دارد، اما باید به چالش‌ها و اثرات جانبی آن هم توجه شود. ملاحظات اخلاقی و قانونی در پروژه‌های بارورسازی ابرها باید مورد توجه قرار گیرد. افزایش بارندگی ممکن است الگوهای بارش را تغییر داده و به تغییرات پیش‌بینی نشده در آب و هوای مناطق دیگر منجر شود.

مواجهه با چالش‌ها

رهنما با بیان اینکه تنوع در شرایط ابر و پیچیدگی فرآیندهای جوی، استانداردسازی و تکرار مداوم عملیات بارورسازی ابرها را دشوار می‌کند، نکته آخر مطلب را به این موضوع اختصاص داد. هرچند موفقیت‌آمیزی از افزایش بارندگی وجود داشته، اما نیاز به تحقیقات جامع و همه‌جانبه برای پاسخ به سؤالات ناشناخته در مورد اثربخشی و کارایی بارورسازی ابرها همچنان احساس می‌شود.

با این وجود، باید به این نکته توجه داشت که این تکنیک، با ایجاد بارش مصنوعی، نقشی اساسی در مدیریت منابع آب و تأمین آب در مناطق خشک و کم‌آب داشته و می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر در مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی مطرح گردد.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *