بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات ساخت، منتظر جرائم جدید و محدودیت قدرت تسهیلات‌دهی باشند!

رئیس صندوق ملی مسکن از عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌ها خبر داد و یکی از نمایندگان مجلس از کاهش قدرت اعتباردهی آنها و پیگیری آن توسط بانک مرکزی خبر داد.

طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف هستند 20 درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما این قانون توسط بسیاری از بانک‌ها نادیده گرفته شده است.

بانک‌های متخلف در مجموع 26 هزار میلیارد تومان جریمه شده‌اند، اما هنوز هیچ مبلغی از این جرائم به صندوق ملی مسکن واریز نشده است.

دولت و مجلس برای وادار کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، روش‌های جدیدی را در پیش گرفته‌اند.

بر اساس مصوبه مجلس، در صورتیکه بانک‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، قدرت ترازنامه آنها به میزان تعهدات ایفا نشده کاهش داده می‌شود و به نفع بانک‌های متعهد افزایش می‌یابد.

همچنین قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های متخلف محدود می‌شود.

اقبال شاکری، نماینده مجلس، در این باره گفت: “چنانچه بانکی بخشنامه بانک مرکزی را نادیده بگیرد و سهمیه تسهیلاتی خود را برای بخش مسکن پرداخت نکند، قدرت تسهیلات‌دهی‌اش محدود می‌شود.”

وی با بیان اینکه هدف از این کار الزام بانک‌ها به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن است، گفت: “روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در بسیاری از شهرهای کشور توسط بانک‌ها خوب نبوده است. این موضوع باید توسط بانک مرکزی و توسط تمامی بخش‌ها پیگیری شود تا شاهد تسریع در اجرای روند پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کشور باشیم.”

به گفته شاکری، پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها تنها راهکار برای تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن است.

وی کاهش قدرت اعتباردهی بانک‌ها و افزایش میزان تسهیلات توسط بانک‌های خصوصی را راهکاری برای بهبود وضعیت بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی عنوان کرد.

امیدواریم با اجرای این روش‌های جدید، شاهد تسریع در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و رونق گرفتن این بخش مهم باشیم.

جدیدترین اخبار را در مجله خبری مسیر آنلاین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *