تأمین ۵۰همت منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

در بررسی اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳، روشن می‌شود که منابع مورد نیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی به نرخ پایه مالیات ارزش افزوده تأمین خواهد شد. این تصمیم باعث اختصاص ۵۰ درصد از منابع درآمدی افزایش مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود.

تأثیر افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش افزوده

بر اساس اصلاحیه لایحه، افزایش یک‌درصدی نرخ پایه مالیات ارزش افزوده میزانی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به منابع جدید اضافه کرده است. این افزایش مالیاتی نه تنها منجر به تأمین منابع برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود بلکه نقش مهمی در ایجاد منابع برای اعتبارات عمرانی نیز ایفا می‌کند.

تغییرات در اعتبارات عمرانی

نکته قابل توجه این است که در نسخه اصلاحیه، سؤال مطرح می‌شود که تغییراتی در اعتبارات عمرانی خواهیم داشت. در نسخه اولیه لایحه بودجه ۱۴۰۳، اعتبارات عمرانی برای هزینه‌های مرتبط با افزایش مالیات ارزش افزوده در نظر گرفته شده بود، اما جزئیات این تغییرات مشخص نشده بود.

سهم اعتبارات عمرانی

در قانون بودجه ۱۴۰۲، سهم اعتبارات عمرانی در مصارف عمومی به ۱۸ درصد کاهش یافته بود که نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهشی ملموس به نظر می‌آید. این تغییرات نشان‌دهنده اهمیت تغییر در تخصیص اعتبارات به بخش‌های مختلف و توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی می‌باشد.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *