خرابکار هلندی تأسیسات هسته‌ای نطنز موتورش چپ کرد و “خودش مُرد”

روزنامه هلندی اخیراً جزئیات جالبی از حمله خرابکار هسته‌ای به تاسیسات هسته‌ای نطنز را منتشر کرده است. این خرابکار هلندی، هویتش را پنهان نکرده و موفق به ورود و منتشر کردن ویروس استاکس‌نت در سایت هسته‌ای نطنز شده است.

بررسی ویروس استاکس‌نت و نفوذ آن

گزارش روزنامه هلندی فولکس کرانت به تفصیل به نحوه نفوذ ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای نطنز پرداخته است. این بدافزار که در سال 2007 وارد سایت هسته‌ای نطنز شد، به‌گفته ادوار اسنودن با همکاری آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در عملیات بازی‌های المپیک توسعه یافت.

همکاری مختصر سازمان سیا با سرویس اطلاعات نظامی هلند

گزارش هلندی از سال 2006 اشاره دارد که رئیس سازمان سیا در ملاقات با مقام‌های سرویس اطلاعات نظامی هلند (AEFD) از همکاری سرّی بین این دو سازمان اطلاعاتی خبر داده است.

گسترش بدافزار در دیگر کشورها

ویروس استاکس‌نت به سیستم‌های کشورهای دیگر نیز نفوذ کرده ولی ایران بیشترین آسیب را از این حمله به‌دست آورده است.

هویت مهندس هلندی-الاصل اریک فان‌سابن

روزنامه هلندی ادعا می‌کند که مهندس هلندی‌الاصل ساکن امارات به نام “اریک فان‌سابن” عامل اصلی منتشر کننده ویروس استاکس‌نت در نطنز بوده است.

سرنوشت مرموز جاسوس

نکته جالب داستان مربوط به سرنوشت اریک فان‌سابن است. این جاسوس، با وجود موفقیت در عملیات آلوده کردن تأسیسات هسته‌ای، کمتر از یک سال بعد در 16 ژانویه 2009، در نزدیکی شارجه با چپ کردن موتورسیکلت خود فوت می‌کند.

نظر سازمان اطلاعات نظامی هلند

سرویس اطلاعات نظامی هلند به‌خلاف تصور خانواده فان‌سابن، این رویداد را حادثه نمی‌داند و از آن به‌عنوان یک حادثه مشکوک گزارش می‌دهد.

خلاصه

حمله خرابکار هسته‌ای به تاسیسات هسته‌ای نطنز، یک داستان پیچیده از نفوذ و جاسوسی است. با انتشار ویروس استاکس‌نت و هویت مهندس هلندی، این حادثه موضوع بحرانی برای امنیت سایبری و سیاست‌های بین‌المللی شده است.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *