در کدام کشور اروپایی خرید خانه اقتصادی‌تر است؟

## خانه در دانمارک: گران اما مقرون به صرفه!

اخیرا، کارشناسان املاک اروپایی بررسی عمیقی درباره قیمت مسکن در ۶۲ کشور جهان انجام داده‌اند و آن را با درآمد متوسط ساکنان هر کشور مقایسه کرده‌اند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که در کمال تعجب، دانمارک که در بسیاری از زمینه‌ها جزو گران‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود، در زمینه مسکن، مقرون به صرفه‌ترین کشور این قاره است.

طبق گزارش “بست بروکرز” (Best Brokers)، برای خرید یک خانه ۱۰۰ متر مربعی در دانمارک، به ۱۱۲ برابر حقوق خالص نیاز دارید. این در حالی است که طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول و سایت‌های تخصصی “نومبئو” (Numbeo) و “تریدینگ اکونومیکس” (Trading Economics)، دانمارک به عنوان مقرون به صرفه‌ترین کشور اروپایی برای خرید ملک شناخته شده است.

البته این تناقض ظاهری به دلیل تفاوت در قدرت خرید مردم در کشورهای مختلف است. هرچند دانمارک در سال ۲۰۲۳ به عنوان گران‌ترین کشور اتحادیه اروپا معرفی شد، اما در همان سال، درآمد متوسط مردم این کشور، جزو هفتمین درآمد بالا در اروپا بود.

در این گزارش، “بست بروکرز” مقایسه‌ای بین تعداد ماه‌های حقوق مورد نیاز برای خرید خانه در کشورهای مختلف اروپایی انجام داده است. این رتبه‌بندی بر اساس قیمت مسکن، درآمد خالص ماهانه، تورم و نرخ بهره واقعی وام مسکن در ۶۲ کشور جهان انجام شده است.

طبق این گزارش، ایرلند و سوئد به ترتیب دومین و سومین کشور مقرون به صرفه برای خرید خانه هستند. در این دو کشور، برای خرید یک خانه ۱۰۰ متر مربعی، به ترتیب به ۱۲۳ و ۱۲۹ برابر حقوق خالص نیاز دارید. این مبلغ حدود ۱۰ سال درآمد سالانه است.

اما باید توجه داشت که این محاسبات فقط هزینه خرید ملک را در نظر می‌گیرد و هزینه‌های زندگی مثل غذا، مسکن و مراقبت از کودکان را لحاظ نمی‌کند.

در پایین‌ترین قسمت این جدول، کشورهایی مانند جمهوری چک و اسلواکی قرار دارند. در اسلواکی، قیمت یک خانه ۱۰۰ متر مربعی حدود ۲۹۷ برابر حقوق متوسط است. به این ترتیب، فرد برای خرید چنین خانه‌ای، حدود ۲۵ سال زمان نیاز دارد. حتی اگر فردی نیمی از حقوقش را پس‌انداز کند، حدود ۵۰ سال طول می‌کشد تا خانه‌ای برای خود و خانواده‌اش بخرد.

## نرخ بهره واقعی وام مسکن در اروپا

“بست بروکرز” در این مطالعه، نرخ بهره واقعی وام مسکن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ را نیز مورد بررسی قرار داده است. طبق این گزارش، بالاترین نرخ بهره واقعی در روسیه است که با توجه به پایان یافتن برنامه وام مسکن دولتی در ژوئیه ۲۰۲۴، به ۱۲.۳٪ رسیده است.

در بین کشورهای اروپایی، لتونی با ۶.۶۵٪ و لهستان با ۵.۱٪ بالاترین نرخ‌های بهره واقعی را دارند. این نرخ در آلمان ۱.۸۵٪ و در بریتانیا ۱.۷۷٪ است. در بزرگ‌ترین اقتصادهای دیگر اروپا، این نرخ حدود ۱٪ است، مثل فرانسه (۱.۱۳٪)، ایتالیا (۰.۹۹٪) و هلند (۰.۹۶٪). نرخ‌های منفی واقعی وام در بلژیک (-۰.۵۲٪) و سوئد (-۱.۲۱٪) نشان می‌دهد که هزینه واقعی وام‌گیری در این کشورها ممکن است کاهش یافته باشد.

## هزینه خرید در دیگر کشورها

در سطح جهانی، آفریقای جنوبی ارزان‌ترین کشور برای خرید خانه نسبت به حقوق است. در این کشور، برای خرید یک ملک ۱۰۰ متر مربعی به ۷۱ برابر حقوق متوسط نیاز دارید.

ایالات متحده در این رده بندی دوم است، اما قیمت مسکن در ایالت‌های مختلف آن متفاوت است. بر اساس این گزارش، در ایالات متحده، افراد برای خرید یک خانه به ۷۶ ماه حقوق متوسط نیاز دارند که معادل حدود شش سال حقوق سالانه است.

در انتهای این رده بندی، نپال قرار دارد که برای خرید یک خانه به ۶۸۴ ماه حقوق نیاز دارد و بعد از آن ترکیه با ۶۳۱ ماه قرار دارد که معادل ۵۲.۵ سال درآمد است.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *