مصرف سیگار سالانه جان ۵۰ هزار ایرانی را می‌گیرد

## تهدید خاموش: سیگار و قلیان، بلای جان جامعه

مصرف دخانیات در کشورمان با افزایش چشمگیری رو به رو است و این موضوع به یک بحران جدی تبدیل شده است. در این میان، سیگار و قلیان به عنوان دو خطر بزرگ سلامتی، جان هزاران نفر را هر ساله می‌گیرند.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست کشوری کنترل دخانیات، زنگ خطر را به صدا درآورد و با اشاره به افزایش نگران کننده مصرف سیگار و قلیان در ایران، از ضرورت اتخاذ تدابیر جدی برای مقابله با این معضل خبر داد.

بر اساس آمار ارائه شده، مصرف سیگار در سال ۱۴۰۰ در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که هر سال حدود ۵۰ هزار نفر در کشورمان به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند و ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه فرهنگ غلط مصرف سیگار در رسانه‌ها و سریال‌های تلویزیونی باید اصلاح شود، بر لزوم فرهنگسازی صحیح مبنی بر اینکه سیگار آرامش‌بخش نیست، تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در سال‌های اخیر، برخورد جدی با تنباکوهای معطر و رایحه‌دار را خواستار شد. رئیسی افزایش تنوع و رایحه‌های مختلف تنباکو را عامل اصلی این افزایش دانست و بر ضرورت مقابله با تبلیغات نادرست مصرف قلیان تاکید کرد.

رئیسی برنامه ترک سیگار را از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده نام برد و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی را از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه دانست.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت استانداردسازی بسته بندی سیگار، طراحی ساده بسته بندی را راهکاری برای کاهش جذب افراد و همچنین کاهش قاچاق دخانیات دانست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت سیگار الکترونیک را یک ترفند جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و هشدار داد که این نوع سیگار با وجود نیکوتین کمتر، به دلیل عارضه‌های کمتر، افراد را به مصرف دخانیات ترغیب می‌کند.

رئیسی افزایش مالیات بر سیگار را در کاهش مصرف سیگار مهم دانست و با اشاره به ارزان بودن سیگار در ایران، افزایش قیمت سیگار را راهکاری برای کاهش تقاضا دانست.

در نهایت، رئیسی با تاکید بر لزوم همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مختلف برای کاهش مصرف دخانیات، دخانیات را از ریسک فاکتور‌های مهم بیماری‌های مزمن در دنیا دانست.

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *