میزان زلزله‌خیزی تهران ۲ برابر میانگین کل کشور است

## تهران در آستانه خطر: هشدار جدی درباره زلزله

**علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با تاکید بر ضرورت آمادگی برای زلزله، از شهروندان تهرانی درخواست کرد تا آموزش های لازم را برای مقابله با این بحران فرا بگیرند.**

نصیری با اشاره به واقعیت تلخ وقوع زلزله در آینده نزدیک، گفت: “تهران دیر یا زود با زلزله روبرو خواهد شد و این اتفاق قابل پیش بینی دقیق نیست. هر لحظه ممکن است این رخداد ناگوار اتفاق بیفتد. اما این تصور که همه در هنگام زلزله جان خود را از دست خواهیم داد، یک تفکر اشتباه است. با آموزش صحیح و آمادگی مناسب می توان از تلفات انسانی جلوگیری کرد.”

**او همچنین به کمبود سرمایه گذاری در زمینه مقابله با مخاطرات طبیعی در تهران اشاره کرد و از این موضوع ابراز نگرانی کرد.**

“درک خطر از سوی مردم به تنهایی کافی نیست. باید در زمینه آمادگی برای زلزله، سرمایه گذاری جدی تری صورت بگیرد. اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات موثری در این زمینه انجام شده، اما هنوز راه درازی در پیش داریم.”

**رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از راه اندازی پویش “کوله زندگی” برای افزایش آگاهی مردم در مورد زلزله خبر داد.**

این پویش به صورت رایگان برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند در کارگاه‌های چهار ساعته آن شرکت کنند.

“در این پویش به مردم آموزش داده خواهد شد که چگونه برای مقابله احتمالی با زلزله، حداقل امکانات را در خانه خود فراهم کنند. همچنین باید در هر خانه حداقل یک گالن ۲۰ لیتری آب وجود داشته باشد که در مواقع بحران و قطعی آب قابل استفاده باشد.”

**نصیری تاکید کرد که باید نقطه امنی در هر خانه مشخص شود و تدابیر لازم برای آن نقطه اتخاذ شود.**

“در صورت وقوع زلزله، این نقطه امن می‌تواند جان پناه شهروندان باشد. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که پس از زلزله، خروج از خانه نیز به صورت ایمن انجام شود.”

**او در پایان از شهروندان خواست تا موضوع زلزله را جدی بگیرند و برای مقابله با آن هرچه بیشتر تلاش کنند.**

“طی چند دهه گذشته، تهران شاهد وقوع زلزله‌های نسبتا بزرگی بوده است. زلزله شناسان معتقدند دوره بازگشت زلزله بزرگ در تهران بین ١٨٠ تا ٢٠٠ سال است. اکنون بیش از ١٩۴ سال از آخرین زلزله بزرگ در تهران می‌گذرد.”

مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *