ناوشکن البرز ارتش با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد


ناوشکن البرز به عنوان بخشی از ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شده است. در این مقاله، به بررسی این حادثه و اهمیت آن در راستای امنیت منطقه می‌پردازیم.

فعالیت‌های ناوگروه‌های ارتش در آبهای آزاد

ناوگروه‌های ارتش از سال 88 به مأموریت‌های متنوع در آبهای آزاد پرداخته‌اند. این فعالیت‌ها شامل تأمین امنیت خطوط کشتی‌رانی، مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر می‌شود. حضور ناوگروه ۹۴ در دریای سرخ نیز در همین راستا انجام می‌شود.

تحولات اخیر و اهمیت منطقه

اخیراً با افزایش تنش‌ها در جریان جنگ غزه و تحولات در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب، نقش این ناوگروه‌ها در حفظ امنیت منطقه بیش از پیش به چشم می‌خورد. جنبش انصارالله یمن اعلام کرده است که به کشتی‌های اسرایلی و یا هر کشتی خارجی به مقصد اسراییل اجازه عبور از تنگه باب المندب را نخواهد داد.

واکنش‌ها به حضور ناوشکن البرز

با توجه به موضع‌گیری انصارالله و تصمیم به جلوگیری از عبور کشتی‌های خارجی از تنگه باب المندب به سمت اسراییل، آمریکا نیز با اعزام ناوهای رزمی و تلاش برای تشکیل ائتلافی بین‌المللی به منافع اسراییل پشتیبانی می‌کند. این تدابیر با مخالفت برخی کشورها همچون فرانسه و ایتالیا روبرو شده است.

تعمیرات و بهبودات ناوشکن البرز

ناوشکن البرز پس از تعمیرات اساسی و نصب سیستم‌های جدید در سال 98 به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این ناوشکن با یک‌هزار و 550 تن وزن، سرعتی برابر با 36 گره دریایی دارد و با صرف 45 هزار و 250 نفرساعت‌کار مفید تعمیر و نوسازی شده است.

نتیجه‌گیری

حضور ناوگروه ۹۴ در دریای سرخ، علامتی از تعهد ایران به حفظ امنیت منطقه است. تحولات در حوزه جغرافیایی تنگه باب المندب نیز نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک این ناوگروه در مواجهه با چالش‌های امنیتی منطقه می‌باشد.

با احترام ، مجله خبری مسیر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *