جنرال موتورز، غول خودروسازی آمریکایی، با افزایش قابل توجه فروش خودروهای الکتریکی در سال گذشته، توانست سهم بازار را از رقیب قدرتمند خود، تسلا، بگیرد. این موفقیت، حاصل سرمایهگذاریهای کلان جنرال موتورز در طول دههها تلاش برای ورود به عرصه خودروهای الکتریکی است.
بر اساس گزارشها، سهم جنرال موتورز از بازار خودروهای الکتریکی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته به 12 درصد رسید، که دو برابر سال قبل بود. این شرکت پس از تسلا، با 44.4 درصد سهم بازار، در رتبه دوم قرار گرفت. فروش خودروی برقی کادیلاک لیریک جنرال موتورز در سال گذشته سه برابر شد و به 28 هزار و 402 دستگاه رسید و از فروش مدلهای بنزینی کادیلاک پیشی گرفت. همچنین، فروش مدلهای شورلت اکوئیناکس و بلیزر، با قیمت پایینتر، به ترتیب 22 و 40 درصد از کل تحویلهای سه ماهه چهارم را به خود اختصاص دادند.
این رشد چشمگیر، نشاندهنده تعهد جدی جنرال موتورز به تولید خودروهای الکتریکی است، علیرغم زیانهای سنگین و تمایل برخی از رقبا، مانند فورد و تویوتا، به تمرکز بر خودروهای هیبریدی. تحلیلگران، افزایش فروش خودروهای الکتریکی جنرال موتورز را مدیون تنوع مدلهای رقابتی این شرکت میدانند که گزینههای بیشتری را در اختیار مشتریان قرار میدهد.
با این حال، جنرال موتورز با چالشهایی نیز روبرو است. تعرفههای 25 درصدی تهدید شده توسط ترامپ بر واردات از کانادا و مکزیک میتواند به این شرکت آسیب برساند، زیرا بخش قابل توجهی از تولیدات خود را در مکزیک انجام میدهد.
در مقابل، تویوتا که سالهاست بر بازار خودروهای هیبریدی تسلط دارد، با استدلال بر اینکه فناوری خودروهای الکتریکی هنوز برای بسیاری از مشتریان پیشرفته یا مقرونبهصرفه نیست، فروش کمی در این بخش دارد. خودروهای هیبریدی در سال گذشته بیش از 40 درصد از فروش 2.3 میلیون خودروی تویوتا در آمریکا را تشکیل دادند. فروش خودروهای هیبریدی فورد نیز با جهش 40 درصدی به حدود 187 هزار دستگاه رسید، که تقریباً دو برابر فروش 98 هزار خودروی الکتریکی این شرکت است.
جنرال موتورز در سال گذشته 114 هزار و 432 دستگاه خودروی الکتریکی فروخت. این شرکت قصد دارد در سال 2027 خودروهای پلاگین هیبریدی را به عنوان یک استراتژی کوتاهمدت برای رعایت مقررات آلایندگی ارائه دهد، اما برنامهای برای تولید خودروهای هیبریدی سنتی با هزینه کمتر و عدم نیاز به شارژ ندارد.