“`html
شرکت خودروسازی سایپا، تا پایان آبان ماه ۱۴۰۳، بیش از ده هزار دستگاه خودرو سهند تولید کرده است؛ اما تنها حدود شش هزار دستگاه از این خودروها به مشتریان تحویل داده شده است. این پرسش مطرح میشود که چرا سایپا بخش قابل توجهی از خودروهای تولیدی خود را فاکتور نکرده است؟
گزارشهای منتشر شده نشان میدهد که سایپا برنامهای برای تغییر استراتژی فروش خود در خصوص مدلهای مختلف سهند دارد. ظاهراً سایپا قصد دارد با افزودن آپشنهای بیشتر به مدل سهند S، آن را به مدل سهند G ارتقا دهد و سپس به فروش برساند. تفاوت قیمت کارخانهای این دو مدل حدود ۸ درصد است. این احتمال وجود دارد که سایپا با این روش، خودروهای سهند S را که در انبارها موجود هستند به سهند G تبدیل کند و با قیمت بالاتر به فروش برساند.
علاوه بر این، امکان دارد خودروهای سهند S به دلیل عدم انطباق با استانداردهای لازم، قابل فاکتور کردن نباشند. این موضوع مشابه اتفاقی است که برای خودروی رانا پلاس ایران خودرو رخ داده بود.
برنامههای سایپا برای آینده سهند و زمان تخلیه انبارهای پارس خودرو از این خودرو هنوز مشخص نیست. اما انتظار میرود که سایپا به زودی رویکرد خود را در زمینه عرضه این خودرو روشن کند. لازم به ذکر است که تولید دو مدل جدید سهند با گیربکس اتوماتیک نیز در برنامههای آتی سایپا قرار دارد.
این عدم تطابق میان تولید و فروش میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله تغییر در استراتژی بازاریابی، مشکلات در زنجیره تامین، و یا مسائل مربوط به استانداردهای کیفی. هرچند، اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست و نیاز به شفافسازی بیشتر از سوی شرکت سایپا وجود دارد.
منبع: تجارتنیوز
“`